Citroën C5 Aircross: een verhaal apart

844

Is Citroën onder de strakke regie van Linda Jackson eindelijk weer de juiste snaren aan het bespelen? Deze C5 Aircross doet alvast vermoeden van wel.

De voorbije dagen werd de marketingafdeling bij Citroën weer hopeloos in snelheid gepakt, de officiële plaatjes van deze C5 Aircross waren dan ook al een tijdlang open en bloot te bewonderen op het wereldwijde web. Vandaag, bij de opening van het Salon van Shanghai, krijgen we ook wat tekst en uitleg over Citroëns nieuwe ‘people minded SUV’, die de niet bijster succesvolle C-Crosser (die eigenlijk niets anders was dan een vermomde Mitsubishi Outlander) moet doen vergeten. Op dat heuglijke moment zullen we wel nog even moeten wachten, want de wagen komt pas in het najaar van 2018 bij ons op de markt.

Eigen werk

Na de commerciële flop van de C-Crosser nam Citroën de touwtjes dus liever zélf in handen, al zal het je wellicht niet verbazen dat de ingenieurs gretig gegraaid hebben in het onderdelenmagazijn van de grote PSA-groep. Zo deelt de 4,5 meter lange, 1,84 meter brede en 1,67 meter SUV zijn EMP2-platform met de 3008 van Peugeot en de DS 7 Crossback van… DS, terwijl ook de lay-out van het interieur sterke gelijkenissen vertoont met zijn Franse stalgenoten. Denk maar aan het centraal geplaatste infotainmentscherm en de 12,3 inch grote digitale instrumentencluster, de hoog opgeschoten middenconsole of de talloze personalisatiemogelijkheden wat de aankleding betreft, inclusief Nappa-leder en 3D-weefsels. Het oogt allemaal netjes, maar of het ook het unieke Citroën-DNA uitstraalt, zoals de constructeur beweert? Vraagteken.

Waar helemaal geen vraagtekens bij hoeven, is de originele koets die de designers rond de gekende PSA-basis hebben geboetseerd. Het eindresultaat blijft verrassend trouw aan de in 2015 voorgestelde Aircross Concept, met dus ook die naar de C4 Cactus hintende Airbumps in de flanken en de smalle led-lichtunits vooraan. Dat het allemaal wat speelser en origineler mocht dan bij de Peugeot 3008, blijkt ook uit de met rood (of zilver) omcirkelde luchthappers en dakrails, expressieve details die aangeven dat Citroën – na een aantal jaren in de anonimiteit – weer barst van het zelfvertrouwen.

Zwevend tapijt

In de officiële aankondiging van de C5 Aircross heeft Citroën ook de mond vol van twee wereldpremières, waarvan vooral de nieuwe Progressive Hydraulic Cushions-ophanging spontaan onze aandacht opeist. Concreet gaat het om een innovatieve ophanging (waar Citroën inderhaast al meer dan 20 patenten voor heeft aangevraagd) bestaande uit schokdempers met hydraulische druklagers aan weerszijden: één voor rebound, en één voor compressie. Die zorgen voor een tweefasige afvering en een grotere veeruitslag, zodat je aan boord van deze C5 Aircross het gevoel zou hebben over de weg te ‘zweven’. Exact als bij de hydropneumatische ophanging van de DS van weleer…

Verder belooft Citroën op termijn ook een zogeheten Plug-In Hybrid PHEV e-AWD-afgeleide, die dankzij een hybride aandrijflijn zo’n 300 pk naar de vier wielen versluist. Geen echte wereldpremière, want ook de DS 7 Crossback en de Peugeot 3008 zullen binnen afzienbare tijd van gelijkaardige techniek worden voorzien.