Test VW Fun Cup Evo 3: zo snel… voorbij

876

Trouwe AutoBuzz-lezers hebben de voorbije weken allicht hun kans gewaagd tijdens onze Fun Cup-wedstrijd. Gelukkige winnaar Nicolas kreeg vorige week een circuitdoop cadeau in Mettet, aan boord van de Fun Cup Evo 3. En dat beviel hem wonderwel.

We ontmoeten Nicolas – autosportliefhebber in hart en nieren – ‘s ochtends vroeg in de paddock van Mettet, voor wat een bijzonder intense testdag belooft te worden. Die testdag is een initiatief van Volkswagen België, in samenwerking met de Belgian VW Club. Na de traditionele briefing mogen Nicolas en ik om beurt in de passagierszetel plaatsnemen voor een verkenningsronde met instructeur Axel Soyez. Daarna begint voor ons het echte werk: een stint achter het stuur.

Altijd te kort

‘Het enige minpunt dat ik kan bedenken aan deze testdag is het feit dat hij te snel voorbij zal zijn’, lacht Nicolas bij het vertrek. Een stelling die ik alleen maar kan beamen, want hoewel we meer dan voldoende tijd op de piste hebben kunnen doorbrengen, laat zo’n Fun Cup-degustatie je toch achter met een serieuze honger… naar meer.

‘Ik wil vooral onze instructeur bedanken, die me voortdurend aanwijzingen en advies heeft gegeven tijdens mijn rondjes. Dankzij hem durfde ik alsmaar dichter op de limiet te gaan rijden, het was een onvergetelijke circuitervaring!’, aldus Nicolas.

De Fun Cups zien er misschien wel uit als getunede Kevertjes, maar onder hun plastichuid schuilt wel degelijk een echte racewagen.

We delen het stuur van de Fun Cup nummer 311, een Evo 3, met 2 liter-turbomotor van 170 pk, gekoppeld aan een sequentiële Sadev-transmissie met schakelflippers achter het stuurwiel.. ‘Ik had nog nooit zo’n performante wagen bestuurd, maar het vermogen was eigenlijk niet wat de grootste indruk heeft nagelaten. De cocon creëert een groot gevoel van veiligheid, waardoor je nauwelijks ervaart hoe snel je wel gaat. De bijtkracht van de remmen is echt fenomenaal, de zware besturing maakt dat het wel hard werken is aan boord van zo’n Fun Cup. Op het einde van mijn sessie had ik krampen in mijn armen en handen’.

Evenwichtsoefening

Vanina Ickx was ook naar Mettet afgezakt om enkele Volkswagen-gasten te helpen bij hun eerste Fun Cup-stapjes. Dat was onder meer het geval voor de basketbalploeg Castors Braine.

Het is inderdaad een feit dat de besturing één van de voornaamste handicaps van de Fun Cup blijft. Ervaren piloten hebben er allicht geen enkele moeite mee, maar voor rookies als ons is het een echte uitputtingsslag. Het parcours in Mettet leent zich wel uitstekend om circuitervaring op te doen, met een technisch tracé waarop je je rij- en je kijktechnieken kan perfectioneren. Voor Nicolas voelde het chassis ‘vrij evenwichtig en voorspelbaar’ aan, al moet je er tijdens het rijden wel rekening mee houden dat de motor centraal achteraan, in de rug van de bestuurder, is ingeplant. Het buizenchassis en het sportonderstel zorgen inderdaad voor een goede feeling en een flinke dosis feedback, maar toch doe je er goed aan om de Beetle niet te bruuskeren. Op het scherp van de snee laat de Volkswagen namelijk weinig manoeuvreerruimte, waardoor een moment van onoplettendheid of nonchalance al kan resulteren in een niet al te gecontroleerde pirouette met bestemming… vangrail.

Nicolas was verder ook zeer te spreken over de superhandige schakelflippers, al zullen puristen toch de interactie met de mechaniek verkiezen boven het extra Playstation-gehalte. Voor een eerste kennismaking zijn de lepels echter wel een goede oplossing, omdat ze beginners verhinderen te ver terug te schakelen bij het aansnijden van een bocht.

Voor alle details over deze competitie verwijzen we jullie graag door naar ons eerdere videoverslag. Deze tweede proefsessie bevestigde overigens alleen maar wat we toen ook al zeiden: elke keer je in een Fun Cup hebt gereden, wil je zo snel mogelijk die licentie bemachtigen om te gaan duelleren in wat nog steeds één van de langste uithoudingsraces ter wereld is: de 25 Hours VW Fun Cup.