Test Jeep Compass 1.6 MJT: Ten aanval, hoofdstuk 2

1358

Jeep versterkt zijn aanwezigheid in het compacte SUV-segment met zijn tweede generatie van de Compass. Een volledig nieuwe versie die zich pal tussen de Renegade en de Cherokee positioneert om avontuurlijke stedelingen te verleiden. Maar ook pure avonturiers…

Na de lancering van zijn volledig vernieuwde Cherokee (4,62 meter) en een totaal nieuwe, compactere Renegade (4,26 meter) benadrukt Jeep zijn aanwezigheid in het SUV-segment door een nieuwe Compass in het leven te roepen. Dit model, dat zonder veel succes debuteerde in 2006, verschijnt nu opnieuw ten tonele in een technisch volledig vernieuwde versie, maar dan met een verleidelijkere look, zoals van een ‘kleine’ Grand Cherokee. Met een koetswerklengte van 4,39 meter is hij een rechtstreekse rivaal voor de Nissan Qashqai (4,38 meter) en Seat Ateca (4,36 meter).

De Compass onderscheidt zich al meteen door zijn uitstekende binnenruimte. Zo is de zitruimte achterin onberispelijk, bij gelegenheid zelfs voor drie personen, in combinatie met een royale kofferruimte (van 438 liter). Goede punten ook voor de lichtsfeer die wordt gecreëerd door het grootste panoramische open dak dat in het segment wordt aangeboden, weliswaar als optie. Aan boord bemerken we ook een verzorgde afwerking, kwaliteitsvolle zachte materialen en een modern infotainmentsysteem met hedendaagse connectiviteitsfuncties (Apple CarPlay, Android Auto). Uiteindelijk is er alleen het relatief harde zitcomfort van de stoelen dat snel kan gaan vermoeien. Gelukkig is de schokdemping dan weer relatief voorkomend.

Robuust

Van bij de eerste meters bekent de Compass kleur: de bedieningselementen (zoals koppelingspedaal, versnellingspook en stuur) vergen een vrij viriele aanpak. Maar ja, je rijdt dan ook in een Jeep, hè! En dat blijkt bijvoorbeeld ook op een bochtige weg op ons testparcours: de Compass biedt niet het snedige stuurgedrag van een Peugeot 3008… Deze Jeep voelt zich veeleer thuis naast de gebaande paden, waar zijn royale bodemvrijheid (van 20 cm) en zijn vierwielaandrijving (standaard op de 2.0-turbodiesel van 140 en 170 pk en de eveneens drukgevoede 1.4-benzineversie van 170 pk) hem altijd uit de nood helpen. Vooral met de nog 2,5 cm hogere Trailhawk, die ook over korte versnellingen beschikt.

Maar de tweewielaangedreven varianten met de 1.6-turbodiesel van 120 pk (met 117 g CO2/km) of de 1.4-turbobenzine van 140 pk (met een uitstoot van 143 g/km) zullen ongetwijfeld meer interesse wekken bij zakelijke klanten. Ondanks een totaalgewicht van 1.505 kg levert de zestienhonderd-diesel toch al behoorlijke prestaties dankzij zijn genereuze koppel (van 320 Nm vanaf 1.750 tr/min). In deze versie moet je je echter wel tevredenstellen met de manuele zesversnellingsbak, want de negentrapsautomaat is jammer genoeg het voorrecht van de krachtigere motorvarianten.

Conclusie

De Compass doet het Jeep-blazoen op zijn radiatorrooster zeker geen oneer aan. Vooral in zijn Trailhawk-versie profileert hij zich als een van de meest avontuurlijke compacte SUV’s op de markt. In de praktijk weet hij vooral te verleiden met zijn verhouding buitenmaten-binnenruimte, de verzorgde presentatie van zijn dashboard en zijn uitgebreide en moderne veiligheidsuitrusting. Maar je moet daarbij wel tevreden zijn met een weinig snedige rijdynamiek.

Technische fiche Jeep Compass 1.6 MJT
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinderdiesel 1.598 cm³
Vermogen : 120 pk bij 3.750 t/min
Koppel : 320 Nm bij 1.750 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 16″
Banden standaard : N.B.
Chassis :
Vooras : McPherson
Achteras : Onafhankelijke Chapman-ophanging
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 11 sec
Maximumsnelheid : 185 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 4,4 l/100 km
Testverbruik : N.B.
CO2-uitstoot :
117 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.394 / 1.819 / 1.624 mm
Wielbasis :
2.636 mm
Koffervolume : 438 liter
Brandstoftank : 60 liter
Leeggewicht : 1.505 kg
Prijs :
Vanaf : 24.900 euro (Sport – 1.4 MultiAir benzine)
Prijs + opties testwagen : 33.700 euro (Limited)