Test Renault Trafic SpaceClass: Salonrevolutie

1258

In busjesland wordt er sinds mensenheugenis veelal Duits gesproken, met deze SpaceClass hoopt Renault er echter een aardig mondje mee te praten.

Taxibedrijven, shuttlediensten en hotels allerhande zweren al jaren bij de Volkswagen Multivan en Mercedes-Benz V-Klasse voor het vervoer van hun cliënteel. Omwille van de kwaliteitsvolle reputatie en bijhorende standing van de Duitse premiummerken natuurlijk, maar eigenlijk ook uit pure noodzaak: tot voor kort kon je nu eenmaal bijna nergens anders terecht voor een luxueus uitgedoste people carrier. Ondanks de relatief dunne spoeling is de minibusjesmarkt in volle ontwikkeling, vorig jaar nog bedroeg de groei er een fikse 19 procent. Een grote taart voor weinig eters dus… en zo’n situatie blijft in de ultracompetitieve autosector meestal niet lang duren.

Ceci n’est pas un Trafic

Die opmerkelijke groeispurt mag immers mee op het conto van een aantal nieuwkomers, met name de Citroën SpaceTourer, de Peugeot Traveller en de Toyota ProAce Verso. Die (technisch identieke) drieling is afkomstig uit het PSA-kamp, en da’s tot nader order de gedoodverfde rivaal van de Frans-Japanse alliantie tussen Renault en Nissan. Of hoe de komst van deze Renault SpaceClass – het woordje Trafic laten de Fransen bewust liever achterwege – eigenlijk al een tijdje in de sterren geschreven stond…

De uitdaging voor Renault wordt meteen goed zichtbaar wanneer we aan de luchthaven van Parijs worden opgepikt door de nieuwe Trafic SpaceClass, zich een weg banend tussen de meute Mercedes V-Klasses die aan de taxizone staan opgelijnd. Zelfs in het chauvinistische thuisland laat het businessvolk zich klaarblijkelijk liever in Duits gerief rondrijden, al moesten die belangrijke persona wel toegeven dat onze SpaceClass qua looks niet hoeft onder te doen voor zijn concurrent uit Stuttgart. Zijn specifieke, gediamanteerde 17-duimers, de exclusieve komeetgrijze koetswerkkleur en de L-vormige led-lichtsignatuur vooraan onderstrepen de discrete maar luxueuze uitstraling van de SpaceClass, die voldoende contrasteert met de eerder utilitair getinte Trafic Combi. Kwestie dat je VIP’s niet als bouwvakkers worden aanzien wanneer ze op hun bestemming arriveren.

Naast de op zakenlui gerichte Signature-versie voorziet Renault ook een Escapade-variant voor kroostrijke kampeerders, vermits die zijn achterste zetels kan omtoveren tot een slaapbed voor twee personen.

50 configuraties

Wanneer we ons neervlijen in één van de zes passagierszetels van onze SpaceClass Signature valt meteen op dat Renault ook binnenin de kaart van de sobere elegantie heeft getrokken, met een aankleding in donker carbon, een dakhemel met geïntegreerde led-lampjes, inzetstukken in gesatineerd chroom en tapijten die naam waardig. Enige smet op het blazoen zijn de uitsluitend manueel te openen schuifdeuren, waarvan de draagarm open en bloot te zien is vanop de derde zetelrij.

Nu goed, voor het overige heb je als passagier weinig reden tot klagen aan boord van de SpaceClass. Renault is erin geslaagd een intieme, zakelijke sfeer te creëren, met donker getinte ruiten, goed zittende (en mits opleg met leder beklede) fauteuils en een hele rist aan voorzieningen, waaronder de stilaan onmisbare USB-poorten voor het opladen van smartphones en tablets, maar ook een volwaardig 220V-stopcontact en zelfs een heuse vergadertafel, die zich in een handomdraai laat wegplooien in de centrale console. Dankzij de via rails verschuifbare zetels beschikt de SpaceClass in totaal over 50 mogelijke zetelconfiguraties (van twee tot negen plaatsen), bovenop een laadruimte van 1.000 (L1) of 1.800 liter (L2). Met de zetels op de achterste zitrij neergeklapt, ontstaat zelfs een kofferruim van 2.500 tot 3.400 liter.

Klant is koning

Na onze verkwikkende VIP-behandeling mochten we het stuur zelf in handen nemen voor een tocht van een flinke 200 kilometer, dwars doorheen de Franse Oise. Een testrit die ‘noodgedwongen’ met de krachtigste 1,6 dCi-motor van 145 pk moest gebeuren, want de 125 pk sterke instapversie blonk (bewust?) uit in afwezigheid. Voorlopig kunnen we dus maar bitter weinig vertellen over het prestatiepotentieel van die kleinste zelfontbrander, al weten we wel dat de twin turbo-technologie van het dCi-blok duidelijk zijn vruchten afwerpt. De 1.6 dCi 145 houdt er een soepele tred op na, daarbij geholpen door de korte verhoudingen van de manuele zesversnellingsbak. Uiteraard hoef je van een ruim 5 meter lange doos op wielen geen uitdagend rijgedrag te verwachten, al waren we onderweg wel zeer te spreken over de voortreffelijke filtercapaciteit van de ophanging en de demping van rij- en rolgeluiden. De besturing van de SpaceClass acteert iets vager dan die van een V-Klasse, maar de langere veerweg en de achterophanging met Panhardstang bezorgt de inzittenden wel een royaal rijcomfort. De klant blijft tenslotte koning…

Het grote pijnpunt van deze SpaceClass moet je bijgevolg eerder op de bestuurderspost gaan zoeken, waar het gebrek aan automaat een aanzienlijke rem dreigt te zetten op zijn commerciële slaagkansen. Zeker in een segment waar kilometervreten eerder de norm dan de uitzondering is.

Conclusie

Renault zet met de SpaceClass een volwaardig en budgetvriendelijk alternatief voor de huidige garde shuttlebusjes in de markt. Met een prijskaartje vanaf 38.900 euro nestelt Renault zich tussen de concurrenten van Citroën en Peugeot, al hebben die met een automatische transmissie op de optielijst wel een belangrijk streepje voor…

Technische fiche Renault SpaceClass 1.6 Energy dCi 145
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn twin turbo, 1.598 cm³
Vermogen : 145 pk bij 3.500 t/min
Koppel : 340 Nm bij 1.750 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 16″
Banden standaard : N.B.
Chassis :
Vooras : MacPherson
Achteras : Torsie-as met Panhardstang
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Schijven
Prestaties :
0 – 100 km/u : 11,1 sec
Maximumsnelheid : 177 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 5,9 l/100 km
Testverbruik : 8,5 l/100 km
CO2-uitstoot :
152 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.999 / 1.956 / 1.971 mm
Wielbasis :
3.098 mm
Koffervolume : 1.000 liter
Brandstoftank : N.B.
Leeggewicht : 1.882 kg
Prijs :
Vanaf : 38.900 euro
Prijs + opties testwagen : 40.150 euro