Hyundai i30 N: Koreaanse bochtenvreter

1206

Hyundai treedt ver uit zijn comfortzone, en begeeft zich op het terrein waar de GTi’s en RS’en de plak zwaaien. Zeg hallo tegen het allereerste high-performance model uit Namyang, de i30 N.

De officiële press launch van de i30 N markeerde meteen de geboorte van Hyundai’s nieuwe N-divisie, een sportief submerk dat in de toekomst moet gaan wedijveren met de RS’en, Cupra’s en andere M-derivaten. De N staat overigens niet voor Neuville (we hadden het je gegund, Thierry), wel voor Namyang – de Zuid-Koreaanse R&D-afdeling waar de i30 N geboren is – en de beruchte Nürburgring, waar de Koreanen een eigen testcentrum hebben neergepoot om hun N-modellen fijn te slijpen. Hyundai heeft duidelijk kosten noch moeite gespaard om zijn allereerste hot hatch de nodige credibiliteit te bezorgen, de i30 N moest en zou dan ook een op-en-top Europees product worden. Aan het hoofd van de N-divisie staat overigens Albert Biermann, een Duitse chassisgoeroe die zijn strepen al verdiend heeft bij… BMW Motorsport. Street credibility: +5.

De cijfers

Een valse start hebben Biermann en de zijnen alvast niet genomen, tijdens de presentatie van de i30 N zaten zowat alle 300 aanwezige journalisten dan ook op het puntje van hun stoel toen de Koreaanse hot hatch voor het eerst zijn 2 liter-turbomotor tot leven wekte. Die 2.0 T-GDi levert (met het in België standaard aangeboden Performance Package) 275 pk af aan de voorwielen, houdt 353 Newtonmeters achter de hand en laat zich uitsluitend commanderen via een manuele schakeldoos. De spurt van 0 tot 100 is daarmee afgehaspeld in 6,1 seconden, een zucht trager dan een 308 GTi 270 (6 seconden rond) maar wél sneller dan een standaard Golf GTI (6,5 seconden) de top ligt op een (elektronisch begrensde) 250 km/u.

Hoewel ze bij Hyundai maar al te goed beseffen dat de geloofwaardigheid van een hot hatch staat of valt met weinigzeggende 0-tot-100-statistieken, hamerden de Koreanen tijdens de presentatie van de i30 N sterk op car handling, een eigenschap die de i30 N boven de rest van het GTi-maaiveld moet doen uitsteken. Zo monteren de Koreanen een e-LSD elektronisch slipdifferentieel dat wielspin en onderstuur wegvijlt, en krijg je een elektronisch gestuurde ophanging die zich aan de hand van de vijf verschillende rijmodi laat afstellen. Hetzelfde geldt voor de actieve uitlaat, waarvan de soundtrack in de meest extreme N-modus versterkt wordt in de cockpit voor nog meer drama. Verder komt de Koreaanse bochtenvreter met een rev matching-tussengasfunctie én een launch control, zodat de i30 N maar weinig twijfel laat bestaan over zijn sportieve en commerciële ambities: de Europese hot hatches over de knie leggen.

Lancering begin 2018

Aan de looks van de behoorlijk rebelse i30 N zal het alleszins niet gelegen hebben, met de specifieke 19 inch-velgen, een setje dubbele uitlaatpijpen, het met rode biesjes omzoomde spoilerwerk en het originele, driehoekige derde remlicht achteraan. Voorlopig wil Hyundai zich echter concentreren op de markstart van de wat bravere leden uit de i30-familie, de lancering van deze i30 N is dan ook pas voorzien voor het Salon van Brussel in januari 2018.