Hyundai i30 Fastback maakt i30-familie compleet

709

Tijdens de presentatie van de i30 N toverde Hyundai gisteren nog een tweede wereldpremière uit zijn hoge hoed: de i30 Fastback. De sierlijke vijfdeurscoupé is één van in totaal 30 aangekondigde nieuwkomers, waarmee Hyundai tegen 2021 de grootste der Aziatische autobouwers wil worden. Afgaande op de looks van deze i30 Fastback, mogen ze zich bij Toyota alvast ernstige zorgen beginnen maken.

Het gaat ontzettend hard bij Hyundai. Terwijl de uitrol van de nieuwe i30-familie op kruissnelheid komt en de nieuwe SUV Kona in de wachtkamer zit om binnenkort hoge verkoopstoppen te scheren, kondigde Hyundai gisteren nóg twee nieuwkomers aan: een elektrische Kona en een volledig nieuwe SUV op waterstof, gebaseerd op de in Genève gepresenteerde FE Fuel Cell Concept. Dat tweetal krijgen we echter pas in de loop van 2018 te zien, in tussentijd is het aan deze i30 Fastback om zijn plekje in het Belgische C-segment te veroveren.

Hoewel meteen herkenbaar als een lid van de nieuwe i30-familie, meet de Fastback zichzelf een eigen identiteit aan via een coupé-achtig silhouet, een unicum in het C-segment. In de gespierde C-stijl, de rechtopstaande kofferlip en de achterste lichtblokken kan je wel wat Mercedes C-Klasse en GLC Coupé ontwaren, maar met de proporties en het visueel evenwicht van de i30 Fastback zit het daarentegen helemaal snor. De met 2,5 centimeter lagere daklijn en de lange motorkap met kenmerkende cascading-grille bezorgen de Fastback een sportieve pose, die verder geaccentueerd wordt door de korte overhang achteraan.

Binnenin neemt de Fastback logischerwijze het interieur en de boordplank van de i30 en i30 Wagon over, inclusief het zwevende infotainmentsysteem en de bijhorende connectiviteitssystemen van Apple en Android. Op motorisch vlak laat Hyundai de keuze uit de 1.0 T-GDI driecilinder met 120 pk, een 1.4 T-GDI met vier cilinders en 140 pk en twee 1,6 liter-dieselmotoren met 110 en 136 pk.