Test Ford Fiesta: Nieuwe familietrekjes

1275

Het is een goed bewaard geheim voor veel zelfverklaarde autokenners, maar de Ford Fiesta is één van de weinige modellen die al sinds de jaren ’70 onafgebroken in de verkoopstabellen opduikt. In 2017 begint de stadswagen aan zijn 41e levensjaar met een gloednieuwe 7e generatie. Daarmee moet hij binnen het Ford-gamma enkel de Transit-bestelwagen en de Mustang laten voorgaan, terwijl zijn rechtstreekse concurrent uit 1976, de Golf, tegenwoordig in een heel andere categorie speelt.

Met de bruisende 1.0 EcoBoost van 140 pk en het levendige chassis is de Fiesta ST-Line bij machte om gelijke tred te houden met veel sportiever gerief.

Net als de mens hebben auto’s de neiging om met de jaren een beetje uit te zetten. Met een lengte van 4,04 meter is de nieuwe Fiesta alweer 7,1 centimeter langer dan zijn voorganger, terwijl het verschil met zijn stamvader al ruim een halve meter bedraagt. De nieuwe generatie is ook een paar kilootjes zwaarder dan de Fiesta uit 2008, wat het verschil tegenover de versie uit de seventies op ruim 300 kilogram brengt. Ook in de breedte wint de Fiesta een dikke centimeter, kwestie van de passagiers wat extra zit- en schouderruimte te bieden zonder aanpassingen te moeten doen aan de wielbasis.

De familie breidt uit

Met een beetje fantasie zou je kunnen stellen dat de Fiesta-familie zopas bevallen is van een vierling. In tegenstelling tot de concurrentie – waar bijna uitsluitend nog vijfdeursvarianten worden aangeboden – blijft Ford ook een sportiever driedeurs-koetswerk aanbieden, waarvan in totaal vier varianten worden afgeleid: de Fiesta Trend, de goed uitgeruste Titanium, de sportieve ST-Line en een super-de-luxe Vignale, begin volgend jaar volgt overigens nog de heetgebakerde ST. Met 12 verschillende lakkleuren, diverse velgen (met een diameter tot 18 duim) en de specifieke esthetische details van elke uitvoering telt Ford in totaal meer dan 20.000 mogelijke combinaties… bovenop een rijke uitrusting.

De Fiesta-klanten kunnen onder andere opteren voor de lederen zetels met zeshoekig quiltpatroon van de Vignale, een enorm panoramisch dak, het in een racesfeertje gedrenkte interieur van de ST-Line, de sobere klasse van de Fiesta Titanium, een infotainmentscherm dat eindelijk goed bemeten is (8 duim touchscreen in optie), een verwarmd stuurwiel, een stereo-installatie van B&0 met 675 Watt en uiteraard de waslijst aan rijhulpsystemen, met onder andere een automatische noodremfunctie met voetgangers- en verkeersbordenherkenning, Cross Trafic Alert en dodehoekcontrole en een rijstrookassistent. Tot slot is ook Fords multimediasysteem SYNC 3 van de partij, nog steeds één van de meest polyvalente en complete systemen op de markt.

Stijl…

Aangezien er over kleuren en smaken niet te twisten valt, laten we jou graag zelf oordelen over de looks van de Fiesta. Wij zijn fan, al zijn er nog steeds zaken die we liever anders hadden gezien. Binnenin heeft Ford gelukkig schoon schip gemaakt, het interieur straalt voortaan meer rust uit. Zoals wel vaker bij Ford blijft het moeilijk om de ergonomie van alle bedieningsknoppen goed in te schatten na een eerste, korte kennismaking… Er is voldoende ruimte, dat wel, met ruim bemeten opbergvakken en een goed uitgesneden koffer om de toegang tot de 303 liter aan stouwvolume te vergemakkelijken. Gooi je de achterste banken (volledig) plat, dan ontstaat er zelfs een laadvolume van bijna 1.000 liter. Jammer genoeg profiteren de achterste inzittenden nauwelijks van de zeven extra centimeters, grotere volwassenen kunnen hun heil dus beter vooraan gaan zoeken. Ondanks de zichtbare kwaliteitsinjectie voor het (zit-)meubilair doen sommige interieuronderdelen nog steeds erg cheap aan.

Ford heeft het binnenwerk van de Fiesta eindelijk herzien. Vooral het verdwijnen van de talloze knoppen op de middenconsole zal door velen worden toegejuicht.

… en rijplezier. Veel rijplezier

Auto’s ontwerpen die bruisen van leven, het blijft traditioneel een van de fortes van Ford. We besparen jullie de details omtrent de technische aanpassingen, zoals de grotere ophangingsbussen en het stijvere chassis, maar kunnen jullie wel verzekeren dat de Fiesta één van de referenties binnen het segment blijft. De filtratie, het geluidscomfort, de stijfheid van de carrosserie, de directe en precieze besturing, de intuïtieve reacties: dit chassis is een absolute parel. Het maakt van alle Fiesta’s leuke rijdersauto’s, terwijl de sportieve ST-Line met zijn verlaagd chassis en de kleine 1.0 EcoBoost van 140 pk bij machte is om heel wat straffere sportievelingen het nakijken te geven. Aan het andere uiteinde vinden we de Titanium-uitvoering met de 120 pk sterke dieselmotor, die dan weer uitblinkt door zijn homogeniteit en zijn rustige karakter. Met uitzondering van de wat vage feedback rond de rechtuitstand verdient Ford een dikke 10 op 10!

Mechanische weelde

Bijna 300 liter aan kofferruimte en twee niveaus voor de laadvloer.

De grote slokop qua motorisatie wordt wellicht de populaire 1.0 EcoBoost-driecilinder, beschikbaar in vermogensversies van 100, 125 en 140 pk. De 100 pk-versie kan gekoppeld worden aan een automatische transmissie met zes verzetten, alle andere doen het met een manuele zesbak met verminderde wrijving. Onderaan de ladder vervangt een nieuwe 1,1 liter-driepitter de 1,25 liter, met vermogens van 70 en 85 pk. De aangename 1,5 liter-dieselmotor van de nieuwste generatie is leverbaar in twee varianten, met 85 en 120 paarden. De verbruiks- en emissiecijfers beginnen bij 3,2 l/100 km en 82 g/km voor de diesels, bij de benzines bedraagt het minimum minimorum 4,3 liter en 97 gram.

De eindafrekening

Voor we de balans opmaken moeten we het natuurlijk nog hebben over een gevoelig thema, met name de prijs. De stadswagen van Ford zoekt het voortaan iets hogerop, en vraagt daar een minimumprijs van iets meer dan 15.000 euro voor in ruil. De meest luxueuze Vignale maakt je minstens 24.000 euro armer (zonder opties). Kan stilaan tellen, toch? Laat ons hopen dat de rekening van Ford beter klopt dan die van Toyota, waar ze voor de nieuwe Yaris een gelijkaardige strategie hadden uitgedokterd… en waar de verkoop van het model nooit zo stroef heeft gelopen.

Op vlak van rijgedrag blijft de Fiesta ontegensprekelijk een van de referenties binnen zijn segment.

Conclusie

De Fiesta zet een flinke stap voorwaarts in verschillende domeinen (uitrusting, interieur, ergonomie, chassis), en blijft in al zijn verscheidenheid toch een toonbeeld van homogeniteit. Qua minpunten kunnen we niet rond de wat hoge basisprijs, net als de erg krappe zitruimte achteraan. Toch heeft Ford opnieuw goud in handen, met dank aan het uitnodigende en intuïtieve weggedrag, het hoge veiligheidsniveau en de op het eerste gezicht erg bescheiden verbruikscijfers. Nu nog hopen dat zijn kersverse premiumallures geen weerslag hebben op de prijzenpolitiek…

Technische fiche Ford Fiesta Titanium 3-deurs 1.0 EcoBoost 100 pk
Motor :
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder-turbomotor 998 cm³
Vermogen : 100 pk van 4.500 tot 6500 t/min
Koppel : 170 Nm van 1.500 tot 4.000 t/min
Transmissie :
Versnellingsbak : Manuele zesbak
Aandrijving : Voorwielaandrijving
Wielen standaard : 15″
Banden standaard : 195/60
Chassis :
Vooras : MacPherson
Achteras : Torsie-as
Remmen voor : Geventileerde schijven
Remmen achter : Trommels
Prestaties :
0 – 100 km/u : 10,5 sec
Maximumsnelheid : 183 km/u
Verbruik en CO2 :
Gem. opgegeven verbruik : 5,2 l/100 km
Testverbruik : /
CO2-uitstoot :
97 g/km
Afmetingen :
LxBxH : 4.040 / 1.735 / 1.476 mm
Wielbasis :
2.493 mm
Koffervolume : 292 liter
Brandstoftank : 42 liter
Leeggewicht : 1.144 kg
Prijs :
Vanaf : 15.050 euro
Prijs + opties testwagen : 16.450 euro