Live in Frankfurt: kwaliteitsinjectie voor Ford EcoSport

404

Een wereldauto ontwerpen, een SUV bovendien, is allesbehalve een sinecure. Dat mocht Ford aan den lijve ondervinden bij de ontwikkeling van de EcoSport, die moest beantwoorden aan de behoeften van zowel avonturiers als stadsvogels uit alle Europese, (Zuid-)Amerikaanse en Aziatische uithoeken. Ambities die de EcoSport nooit heeft kunnen inlossen, voornamelijk omwille van een gebrekkig comfort- en afwerkingsniveau.

Die besognes zouden voltooid verleden tijd moeten zijn met deze nieuwe generatie, die naast een kleine facelift ook de intelligente integrale aandrijving en de nieuwe 1,5 liter EcoBlue-diesel aangemeten krijgt. Die levert 125 pk en een koppel van 300 Nm, met een theoretisch normverbruik van 4,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km. het benzineaanbod wordt gevormd door de gelauwerde 1.0 EcoBoost-motor met 125 of 140 pk, medio 2018 volgt nog een basismotorisatie met 100 paarden en een manuele zesbak. pk.

Binnenin adopteert de EcoSport het SYNC 3-infotainmentsysteem, een grote stap voorwaarts inzake connectiviteit en gebruiksvriendelijkheid. De bediening verloopt via een 8 duim groot touchscreen, dat gekoppeld kan worden aan een geluidsinstallatie van B&O PLAY met 10 luidsprekers en een subwoofer. Qua rijhulpsystemen noteren we de toevoeging van een dodehoekcontrole, een slimme snelheidsregelaar en een achteruitrijcamera, daarnaast wordt het comfortaanbod uitgebreid met automatische grootlichten, een regensensor, een verwarmd stuurwiel en verwarmde spiegels.