Naar analogie met de (technisch verwante) Lamborghini Hurracan LP580-2 grijpt ook de Audi R8 terug naar het beproefde RWD-recept. Voor wie het allemaal wat kwispelturiger mag.

Driewerf hoera voor de driftliefhebbers, op het Salon van Frankfurt verruilt de Audi R8 zijn verdomd efficiënte Quattro-vierwielaandrijving voor een speelsere, achterwielaangedreven lay-out. Daarmee volgt de Duitser het voorbeeld van Lamborghini, dat met de Hurracan LP580-2 ook een loepzuivere achterwielaandrijver in de catalogus heeft staan. De RWS-versie van Audi (voor Rear Wheel Series) maakt nog steeds gebruik van de 540 pk sterke atmosferische V10-motor, maar zet niettemin zo’n 50 kilogram minder op de bascule. Spurtjes van 0 tot 100 km/u zijn voorbij in 3,7 seconden (3,8 voor de Spyder), de topsnelheid bedraagt een weinig relevante 319 km/u.

999 stuks

Veel relevanter is het intrinsieke drifttalent van deze RWS-variant, voor zover je je met een 142.900 euro kostende auto aan dat soort stunt- en vliegwerk durft wagen natuurlijk. De Audi-ingenieurs beloven alvast dat het chassis helemaal is afgesteld voor perfect controleerbare powerslides, kwestie dat er van de 999 voorziene exemplaren toch een aantal hun wilde jaren (of die van hun steenrijke eigenaars) overleven.