Als de autowereld je twitterwall was, zou de hashtag SUV hot en trending zijn. Haast elke constructeur bracht het afgelopen jaar een SUV of crossover op de markt, Opel zelfs drie. Met deze Grandland X willen ze in Rüsselsheim de verkoopstoppers in het genre aanvallen.

De Opel Grandland X is de eerste baby die tijdens het prille huwelijk van Opel en PSA geboren wordt, al heeft de in mei gereleasete Crossland X natuurlijk ook heel wat PSA-genen. Samen met die Crossland en de Mokka X maakt deze Grandland trouwens deel uit van het SUV-offensief van de Duitse constructeur. De Grandland, ongeveer 20 centimeter langer dan zijn twee collega’s, zal de rol van ‘gezinshoofd van het X-gamma’ op zich nemen en meestrijden in het hyperpopulaire segment van de compacte SUV’s.

Dat laatste wordt alvast een zware uitdaging. De markt voor die modellen zit immers propvol. De Grandland zal er enkele verkoopstoppers als rechtstreekse tegenstander krijgen zoals de Nissan Qashqai, de Volkswagen Tiguan, de Hyundai Tucson en … zijn PSA-neefje, de Peugeot 3008. Met dat neefje heeft deze Grandland X trouwens heel wat gemeen. Zo rust hij op hetzelfde EMP2-platform en zal hij in dezelfde (Franse) fabriek van de band rollen als zijn Franse neef. Daarnaast kunnen ze in Rüsselsheim ook (gedeeltelijk) rekenen op motoren van Franse makelij, maar daarover later meer.

Opelstempel

Waarom twee wagens als ze toch zo sterk op mekaar lijken, vraag je jezelf waarschijnlijk af. Wel, zoals wel vaker is het een kwestie van marketing en imago. PSA staat immers sterk in de Romaanse landen in Europa, denk maar aan Italië of thuisland Frankrijk. In de Germaanse landen krijgt de Franse groep echter veel minder vaste voet aan de grond. Met de Grandland X wil Opel dus vooral markt veroveren in bijvoorbeeld Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. En zo weet je ook meteen een van de hoofdredenen waarom PSA graag Opel overkocht van General Motors.

Het is trouwens niet zo dat de Opel een volledige PSA-kloon is. De Grandland X weet weldegelijk zijn eigen Opelkarakter te behouden. Zo draagt het uiterlijk duidelijk de (klassieke) Opel-stempel en bestuurders van de Insignia en Crossland X zullen vanbinnen heel wat elementen uit hun eigen interieur herkennen.

Pragmatisch baasje

Wat meteen opvalt aan de Grandland, is dat Opel een aantal pragmatische keuzes maakt met het model. “Ja we willen wel een leuke SUV met hogere zitpositie en alle andere voordelen, maar dan zonder al die off-roadmoeilijkheden”, moeten ze in Rüsselsheim gedacht hebben. Daarom is deze SUV niet beschikbaar met vierwielaandrijving, iets dat bij de Mokka X wel het geval is. Om dat enigszins te compenseren is de Grandland wel uitgerust met het IntelliGrip-systeem dat de chauffeur laat kiezen tussen vijf rijmodi (normaal, sneeuw, modder, zand en ESP uit) via een draaiknop naast de versnellingspook.

Tijdens de presentatie van het tractiecontrolesysteem liet Opel trouwens een filmpje zien van een man die in een plas reed, even radeloos was en dan opgelucht zijn IntelliGrip op modderstand zette alvorens weg te rijden. “Precies waar het voor gebruikt zal worden”, grapte de presentatrice. Hoewel, ‘grappen’, was het niet Opel dat vorig jaar reclame maakte met als catchphrase “Germans don’t make jokes”?