Chevrolet Camaro, verboden vrucht

604

 

SAMSUNG CSC

Muscle cars staan zelden op het menu van een autoredacteur, maar wanneer de invoerder van Chevrolet ons voorstelt om tijdens de zomer een weekje kwajongen te spelen achter het stuur van een Chevrolet Camaro convertible … wat had u gedacht?

Knalgeel is ie en onder de lang uitgerokken motorkap schuilt een 6,2 liter V8 : goed voor 432 pk en een monsterlijk koppel van 569 Nm. Cijfers die de stamboom van deze iconische Amerikaans muscle car alle eer aandoen. De Camaro rolde in 1967 de markt op met een plaagstoot richting Ford. Door autojournalisten gevraagd naar de betekenis van de naam Camaro, antwoordden Chevrolet product managers: “A small, vicious animal that eats Mustangs”. De toon werd ook meteen gezet in het pk-departement. De eerste generatie was leverbaar met een breed gamma motoren, waaronder ook al een 7-liter V8 van 427 pk.

Chevrolet produceerde de Camaro van 1967 tot 2002 en na een pauze van acht jaar werd deze klassieker in 2010 nieuw leven ingeblazen. De Camaro heeft een styling die ingaat tegen zowat elke hedendaagse trend: hoekig, agressief, een hoge gordellijn en een laag dak. Persoonlijk zijn we zelf meer fan van de coupé – die ziet er totaal badass uit – maar ook de cabrioversie rolt genoeg haar spierballen om macho over te komen.

Wereldvreemde brutaliteit

De Camaro koppelt zijn gigantische cilinderinhoud aan een zestraps automaat die ook manueel geschakeld kan worden met schakelflappen aan het stuur. De automaat is Amerikaans-lui en schakelt bij lage toerentallen omhoog waardoor de V8 allesbehalve als een krachtpatser overkomt. Integendeel, hij broebelt discreet op de achtergrond en zelfs wanneer je het gaspedaal diep intrapt, grolt hij wel maar de automaat legt hem al snel het zwijgen op door op te schakelen. Net wanneer het woord “teleurstellend” begint op te borrelen, toont de Camaro zijn ware aard wanneer we de flappen hanteren en de V8 zijn volle potentieel ontplooit. Die is van een brutaliteit die bijna wereldvreemd is in het huidige landschap van auto’s die alsmaar groener en – laat ons eerlijk zijn – ook saaier worden. De Camaro schraapt ook zijn keel wanneer je hem op de staart trapt: een machtige “vroaaaar!!!” die je voelt kietelen tot in de toppen van je tenen. We voelen ons een beetje alsof we al weken slaatjes eten en plots een Big Mac mogen verorberen. En we kunnen meteen de mythe ontkrachten dat Amerikaanse muscle cars alleen rechtdoor kunnen rijden. Jawel, als je de power met manuele schakeling ten volle benut, moet je bij de pinken zijn. Maar dat maakt de rijervaring alleen maar intenser.

Democratische prijzen

39.500 euro, dat is de officiële prijs van de Coupéversie en voor deze Convertible telt u 46.500 euro neer. Dat zijn – alles in acht genomen – zeer democratische prijzen. Jawel, de afwerking is niet helemaal wat we in Europa gewoon zijn, maar de Camaro komt wel standaard met een hele rist airbags, ESC, cruise control, parkingsensoren, airco en een head-up display.

En nu terug naar de realiteit. De fiscus heeft dit soort voertuigen torpedogewijs uit de markt geblazen. Het is een verboden vrucht geworden, terwijl men – gezien het mini-subsegment dat dit soort wagens vertegenwoordigt  – de liefhebbers van het genre net zo goed hun pleziertje had kunnen gunnen. Bovendien – maar dat geldt voor alle luxe- en sportwagens – schiet de overheid zichzelf in de voet door de gemiste BIV en BTW.

Plus

  • Agressieve look
  • Ultrakrachtige V8
  • Prijs

Min

  • Afwerkingsniveau
  • Luie automaat
  • Fiscaal getorpedeerd

 

 

SAMSUNG CSCSAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC