Nog een maand te gaan vooraleer Mercedes-Benz op het Salon van Detroit de nieuwste iteratie van zijn legendarische Geländewagen aan de wereld voorstelt, daarom achtten ze in Stuttgart de tijd gekomen om de teasercampagne officieel op gang te schieten. En die begint, net als bij de A-Klasse, van binnenuit.

We weten niet wat het hondstrouwe en veelal oerconservatieve G-Klasse-publiek erover denkt, maar na 40 jaar van tijdloze bonkigheid lijkt de nieuwe G-Klasse bewust een verfijnder pad te bewandelen. Dat leiden we althans af uit de zopas vrijgegeven plaatjes van het interieur, dat een eigentijdse interpretatie geeft aan de gekende rechttoe-rechtaanfilosofie. Hadden de vorige G-Klasses vooral lak aan esthetische regeltjes en gesofisticeerde designcodes, dan pakt de nieuwe uit met ventilatiemonden die de vorm van de koplampen weerspiegelen, terwijl het design van de richtingaanwijzers terugkeert in de vormgeving van de luidsprekers. Echt waar? Echt waar.

G-functionaliteit

Wie het huis daar een beetje kent (of een nieuwe E- of S-Klasse op zijn oprit heeft staan) heeft vast ook al gemerkt dat de cockpit van de nieuwe G-Klasse uitpakt met de dubbele, 12,3 duim grote displays, die samensmelten tot één virtueel, breedbeeldinstrumentarium. Voor nostalgici (of zij die niet wensen bij te betalen) voorziet Mercedes-Benz echter nog steeds in een setje tijdloze, analoge wijzerplaten.

Verder beloven de Duitsers ons alvast de gekende G-functionaliteit, met tal van nieuwe opbergvakken, een inductieve laadfunctie voor smartphones en een geoptimaliseerde moduleerbaarheid van het interieur, met een achterbank die voortaan neerklapt volgens een 60/40-verhouding. Ook het plaatsaanbod gaat er fors op vooruit, zo belooft Mercedes ons 15 centimeter bijkomende beenruimte op de achterbank en tot 6,8 extra centimeters aan bewegingsvrijheid voor de ellebogen.

[wpml_language language="nl"] [/wpml_language]