Alles wat je moet weten over de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse

1084

2018 is nog maar goed een maand onderweg, en Mercedes-Benz heeft met de G- en nu de A-Klasse al twee van zijn kernmodellen in het nieuw gestopt. Net als bij de legendarische offroader durfde Das Haus niet al te veel te tornen aan het koetswerkdesign, toch zet deze vierde generatie veel meer stappen dan zijn vertrouwde looks doen vermoeden.

Zes jaar geleden, bij de introductie van de derde generatie, maakte de Mercedes-Benz A-Klasse een grondige identiteitscrisis door. Voordien moest Mercedes-Benz met lede ogen aanzien hoe concurrent BMW jonge automobilisten aan zich bond met de compacte 1 Reeks, klanten die het bovendien vaak wist te overtuigen om – van zodra er kinderen of carrières in het spel kwamen – over te stappen naar een groter en luxueuzer model uit het gamma. Omdat de A-Klasse met zijn MPV-look vooral de wat ouderen van dagen aansprak, werd in Stuttgart het roer drastisch omgegooid: zowat het hele gamma moest jonger, sportiever en dynamischer voor de dag komen, waarbij de nieuwe A-Klasse, net als de 1 Reeks van BMW, moest dienen als het ultieme lokaas voor toekomstig cliënteel. Met succes, want op verkoopvlak werden er in Stuttgart nog nooit zo’n dikke vissen gevangen als de voorbije jaren.

Het zal je dus allerminst verbazen dat ook de nieuwe A-Klasse, die op het Salon van Genève debuteert en tegen de zomer op de markt verschijnt, op designvlak geen al te vreemde bokkesprongen maakt. Drie extra centimeters in de lengte en zowat de helft in de breedte voor extra zit- en hoofdruimte, nieuwe, puntige koplampunits die een visuele link leggen met de nieuwe CLS en wat minder uitgesproken plooien in de flank, en daarmee is de esthetische kous zo goed als af. Tot je de deur opentrekt.

Siri aus Stuttgart

In het interieur lijkt het wel alsof je in een anders verpakte E-Klasse terecht bent gekomen, een gevoel dat volledig op het conto mag van het quasi integraal overgenomen dashboard met de dubbele, 10,25 inch grote displays. Standaard komen die dingen natuurlijk nooit bij een Duits premiummerk, in basistrim kijk je uit op twee schermen met een diameter van 7 inch. Wel standaard is Mercedes’ nieuwe MBUX-infotainmentsysteem (voluit Mercedes-Benz User Experience) met spraakbesturing, waarbij je Siri-gewijs kan communiceren met je wagen via het commando ‘Hey Mercedes!’.

Wel mooi, niet standaard: de dubbele, 10,25 inch grote displays die je ook terugvindt in de recente E- en S-Klasse.

Motoren

Bij de lancering zal het motorenpalet van de nieuwe A-Klasse uit drie traditionele benzine- en dieselmotorisaties bestaan, met een 163 pk sterke 1,4 liter-turbobenzine (A200) in combinatie met een 7-DCT automaat met dubbele koppeling, een 2 liter met variabele nokkenas van 224 pk (A250) of de vooral in fleetmiddens gegeerde A180d, die gebruik maakt van een 1,5 liter grote zelfontbrander van 116 pk om zijn CO2-uitstoot te beperken tot 108 g/km. Later wordt het gamma allicht uitgebreid met een krachtigere AMG-versie, tegen 2019 mogen we ook een (deels) elektrische A-Klasse met plug-in techniek in de catalogus verwachten.