We zouden niet zeggen dat het hoog tijd was gezien Peugeots SUV-hausse, maar toch zullen de Belgische Peugeot-dealers deze nieuwe 508 – hoera, er worden nog klassieke berlines gebouwd – met open armen ontvangen…

Dat de jaren begonnen te wegen op de in 2011 gelanceerde 508, hoeft geen verder betoog. Ondanks het feit dat de Franse berline nog steeds tot de meest comfortabele kilometervreters behoorde, kreeg de 508 het alsmaar moeilijker om zijn kraaienpootjes te verbergen. Die designachterstand hebben de Fransen helemaal weggewerkt met deze nieuwe generatie, die het stijlvolle silhouet van een vierdeurscoupé combineert met frameloze portieren en een attractieve LED-lichtsignatuur.

Aan de binnenzijde zorgt Peugeot voor sfeer met de recente i-Cockpit, inclusief het typerende kleine stuurwiel – hate it or love it en een volledig personaliseerbaar display met een diameter van 12,3 inch. Centraal vinden we een touchscreen van 8 of 10 duim dat alle infotainmentfuncties groepeert. Om de sportieve roeping van de Fransoos te onderstrepen, werd de zitpositie met zo’n 3 centimeter verlaagd – een ingreep die wellicht ook een nefaste invloed kan hebben op de instap achteraan, zeker wanneer je ook de verlaagde daklijn in rekening brengt. Net als bij Opel (en da’s heus niet toevallig) adopteert de 508 de ergonomische AGR-zetels, die in maar liefst 8.000 richtingen verstelbaar zijn.

De nieuwe 508 neemt de premiumklant au sérieux met een sfeervolle binnenkamer, bestaande uit echt hout, kwaliteitsleder en fraai ogende inlegstukken.

Op praktisch vlak belooft Peugeot tot 32 extra liters aan opbergvakken in het interieur, terwijl je in het kofferruim nog eens 487 liter kwijt kan (- 30 liter tegenover de huidige 508). Voor de stijlvolle loodgieters onder ons is er gelukkig ook nog een SW-breakversie op komst, die wordt begin oktober voorgesteld op het Salon van Parijs.

De 4,75 meter (- 8 centimeter) lange 508 rust op het EMP2-platform van PSA, en zet zo’n 70 kilogram minder op de bascule dan zijn voorganger. De elektrische stuurbekrachtiging werd opnieuw gekalibreerd voor extra consistentie, terwijl ook de ophanging opnieuw tegen het licht werd gehouden. Nog op technisch vlak noteren we de intrede van de nieuwe EAT8-achttrapsautomaat, die beschikbaar is op alle motorisaties (met uitzondering van de 1.5 BlueHdi basisdiesel). Het motorenpalet bestaat verder uit een 1.6 THP-benzinemotor met 180 of 225 paarden, en twee 2 liter-diesels met 160 of 180 pk. In de herfst van 2019 – ja, nog anderhalf jaar geduld – wordt het gamma aangevuld met een oplaadbare hybride, die gebruik maakt van een 225 pk sterke 1.6 THP en een ondersteunende elektromotor van 68 paarden.

Technologisch?

Op vlak van uitrusting en rijhulpsystemen hoeft de Peugeot niet onder te doen voor die andere grote nieuwkomer in het fleetsegment, de Volvo V60. Peugeot doet er zelfs nog een schep bovenop, want naast de obligate rijstrookassistent, dodehoekcontrole, vermoeidheidsdetectie en de automatische noodrem pakken de Fransen ook uit met een night vision-functie.