Voor het 52e jaar op rij houdt Jeep rond de paasvakantie een feestje in het Amerikaanse Utah, ter gelegenheid van die Easter Jeep Safari mogen er maar liefst 7 (!) nieuwe concept cars mee op uitstap.

Om de nieuwe Wrangler – en bij uitbreiding de schier eindeloze accessoirecatalogus van FCA-dochter Mopar – te tonen aan de wellicht weer duizenden fans die op het jaarlijkse Jeep-treffen in Moab samentroepen, presenteert de Amerikaanse constructeur in één klap zeven verschillende concept cars, elk met hun eigen karakter. Een overzicht:

Jeep 4Speed

De eerste op het lijstje is deze Jeep 4Speed, de jongste in een reeks van concept cars voor de Easter Jeep Safari. Qua filosofie borduurt hij dan ook vrolijk verder op de Pork Chop Concept uit 2011 en de Stitch Concept uit 2013. Aan de buitenzijde onderscheidt de Jeep 4Speed zich door zijn gewichtsbesparende ingrepen, zoals de motorkap en hoge spatschermen in koolstofvezel en de laadbak uit koolstofvezel. Bovendien werd hij niet alleen lichter, maar ook 56 centimeter korter (terwijl de wielbasis ongewijzigd bleef), kwestie van de op- en afrijhoeken te vergroten.

Jeep Sandstorm

De Jeep Sandstorm is geïnspireerd op de Baja-woestijnracers en beschikt onder meer over een extreem ophangingssysteem en een benzine zwelgende 6,4 liter-V8 uit de Mopar Performance-catalogus. Om de Baja-look uit te dragen, beschikt het koetswerk over specifieke stijlelementen zoals een geventileerde motorkap in koolstofvezel, een geventileerde hoge bodemvrijheid vooraan, extra brede spatborden achteraan en een rolkooi.

Op technisch vlak onderscheidt hij zich via een vooras die tien centimeter naar voren werd geplaatst, een vierpuntsophanging met lange armen en een spoorstangarm. De achteras werd vijf centimeter naar achteren verplaatst en gebruikt een driehoekige vierpuntsophanging met overlangse wieldraagarmen.

Jeep B-Ute

Geen Wrangler dit keer, deze op de Renegade gebaseerde B-Ute degradeert zijn donormodel tot een braaf muurbloempje. Dat doet hij met een hertimmerde voor- en achterkant met specifiek bovenste radiatorrooster, een motorkap met ventilatieopeningen en een met 3,8 centimeter verhoogde bodem. De terreincapaciteiten van de Jeep B-Ute worden geoptimaliseerd door middel van 17”-velgen met BF Goodrich T/A Baja Champion-banden.

Jeep Wagoneer Roadtrip

Jeep neemt ook een opgekalefaterde Wagoneer uit 1965 mee, de allereerste terreinwagen die met een automatische transmissie was uitgerust. Deze restomod doet het met 13 centimeter verlengde wielbasis en een gemoderniseerde ophanging, in het vooronder ligt een 5,7 liter-V8 die gekoppeld is aan de klassieke viertrapsautomaat.

Nacho Jeep

De leutigste van de hele bende is ongetwijfeld deze Nacho Jeep, die – zoals zijn naam al doet vermoeden – gebaseerd is op de nachogele Wrangler Rubicon. De Nacho Jeep fungeert vooral als een rijdend uitstalraam voor de accessoires van het JPP-gamma (Jeep Performance Parts). Daarbij verdient vooral de hele lampenwinkel een vermelding, met onder meer ledlichten van Magneti Marelli op de A-stijl, nog meer leds bovenaan de voorruit en een extra verkenningslicht achteraan, dat vier gekleurde leds gebruikt om de terreinomstandigheden aan te duiden: stop (rood), 1,5-5 km/u (oranje), 5-40 km/u (groen) en een schijnwerper (wit).

Jeep Jeepster

De Wagoneer van daarnet is overigens niet de enige van het lot die zijn inspiratie gaat halen uit het rijke Jeep-verleden, ook deze Jeepster graait vrolijk in de retrobak om zichzelf te verkopen. Deze op een Wrangler Rubicon gebaseerde Jeepster voert ons terug naar het origineel uit 1966, dankzij het originele tweekleurige grafische thema met een koetswerk in Firecracker Red en een witte, met vijf centimeter verlaagde hardtop. De Wrangler zelf werd vijf centimeter opgehoogd, krijgt een stel 37” BF Goodrich KO2-banden en ledterreinlampen met een lichtopbrengst van 8.000 lumen.

Jeep J-Wagon

Afronden doen we met deze J-Wagon, een opgedirkte Wrangler Sahara in de conceptkleur Warm Neutral Grey die een aantal Brass Monkey-details meekrijgt, een outfit die Jeep vorig jaar voor het eerst liet zien op de SEMA-tuningbeurs. De J-Wagon krijgt een versie van de JPP-motorkap met optionele snorkel, op de motorkapvergrendeling prijkt overigens een zwart Willys-logo. Voor extreme offroaders kunnen nieuwe ledlampen van 12,7 centimeter worden gemonteerd met JPP-beugels om een commerciële of militaire verlichting te verzekeren.