Kia zwicht voor het 48 volt mild hybridesysteem. De Koreanen rusten meer bepaald de dieselmotor van hun Sportage vanaf dit najaar uit met de technologie.

Het systeem, dat Kia EcoDynamics+ doopte, geeft je een spreekwoordelijk (elektrisch) duwtje van 14 pk in de rug bij het optrekken. Dat moet het verbruik in de SUV volgens de Koreaanse autobouwer met 4% doen verminderen in de nieuwe WLTP-cyclus. Reken je nog in NEDC, dan is de winst zelfs 7%.

Qua werking verschilt EcoDynamics+ niet van andere milde hybridesystemen. Zo krijgt het zijn elektriciteit via de vrijgekomen energie tijdens het remmen en uitrollen. Diverse andere Kia-modellen, waaronder de nieuwe Kia Ceed, zullen deze nieuwe aandrijflijntechnologie in de loop van 2019 ingeplant krijgen.

Elektrische toekomst

De 48-volt technologie maakt onderdeel uit van de uitgebreide elektrificatiestrategie van Kia, waarbij het merk in 2025 in totaal zestien voertuigen met elektrische aandrijving wil introduceren: vijf hybrides, vijf plug-in hybrides, vijf volledig elektrische auto’s (waaronder de net voorgestelde Niro) en een brandstofcelauto (FCEV). Die laatste moet er al komen in 2020.