Kia werkt fors aan een elektrificering. Met bijvoorbeeld de (plug-in)hybride Niro, die je ook in volledig elektrische vorm kunt kiezen en een 48V systeem voor de Sportage, hebben de Zuid-Koreanen voor haast elk type bestuurder een (licht) geëlektrificeerd model in huis. Voor iemand die een typische bedrijfswagen in breakformaat prefereert, is dat de Optima SW. Of zijn batterij een troef dan wel een last is? AutoBuzz deed de test!

Daar waar sommige constructeurs ervoor kiezen om de hybride varianten van hun modellen er (haast) exact te laten uitzien als de afgeleide met verbrandingsmotor, gaat Kia met de Optima toch een stapje verder. Naast de gebruikelijke badges en een appelblauwzeegroene accentkleur krijgt de break bijvoorbeeld ook aerodynamisch efficiëntere bumpers, sideskirts en 17 duimswielen.

Binnenin krijgt de Optima dan weer het voorkomen van een luxueuzere D-segmenter, met mooie materialen. Alleen de afwerking kan hier en daar net dat tikkeltje beter. Waar we wel fan van zijn is het 8-inch grote centrale touchscreen. Dat zit ergonomisch goed in elkaar, heeft een mooie definitie, je kan perfect de batterij monitoren en vooral: de responsiviteit is te vergelijken met een tablet van de betere merken. Naast info over je elektrisch rijbereik en de dichtstbijzijnde oplaadstations biedt het systeem ook connectiviteit met Apple Car Play en Android Auto en krijg je actuele verkeersinformatie en weersberichten via de Kia Connected Services powered by TomTom.

Vol voor elektrisch

Nu we de esthetische kant hebben besproken, is het tijd voor waar het in een plug-in hybride eigenlijk om draait: de motorisatie. De 2.0 GDI viercilinder van de Zuid-Koreaan wordt gekoppeld aan een elektromotor, goed voor een systeemvermogen van 205 pk en 375 Nm aan koppel. Die elektromotor krijgt zijn energie via een 11,26 kWh grote lithium-ion-polymeerbatterij, wat een theoretisch elektrisch rijbereik van 62 km oplevert. Het vermogen wordt naar de wielen vertaald door een zestraps automaat. Die lijmt verbrandings- en elektromotor trouwens keurig aan elkaar, enkel wanneer je hard op het gas blijft staan, blijft de schakeldoos iets te lang in lagere versnelling.

Wanneer je je rechtervoet een beetje in bedwang houdt, is het geen probleem om een korte rit volledig elektrisch af te werken. De stekkerhybride is zelfs in staat om een snelheid van 120km/u te halen zonder benzinehulp. Maximaal legden we een vijftigtal kilometer op de elektromotor af alvorens die de witte vlag hees en het werk overliet aan de verbrandingsmotor (die ongeveer een zevental liter verbruikt). Nadien moet je hem een viertal uurtjes opladen via een gewoon stopcontact, iets wat natuurlijk sneller gaat met een echte laadpaal.

Om zo efficiënt mogelijk om te gaan met zijn batterij, heeft de stekkerhybride trouwens enkele technologische snufjes aan boord. Net als de meeste andere hybride en elektrische wagens is de Optima bijvoorbeeld in staat zijn remenergie te recupereren en te laten terugvloeien naar de batterij. Daarnaast beschikt de stekkerhybride over ingenieus luchtinlaatsysteem voor het interieur, waarmee het mogelijk is ventilatie, verwarming of koeling louter op de bestuurder te richten. Triomfantelijk activeerden we dan ook de functie en legden we ons hand voor de werkloze ventilatormonden aan passagierszijde. Een gevoel dat snel verdween toen we opmerkten dat de ariconditioning voor de passagiers op de achterbank wel bleef draaien …

Kia Optima SW PHEV

Kilometervreter

Zijn stabiele wegligging en de stilte in de cabine maken van de Optima SW PHEV een heuse kilometervreter. Urenlang cruisen op de snelweg is echt zijn specialiteit. In de bochten moet je dan weer geen sportieve aspiraties koesteren. Je voelt dat de wagen altijd een klein beetje zoekende is wanneer je te sterk instuurt. De oorzaak daarvan is hoofdzakelijk het gewicht van de wagen: 1740 kilo, oftewel 200 kilo meer dan de Optima zonder elektromotor.

Kia Optima SW PHEVNaast een toegenomen gewicht, krijgt de Optima PHEV trouwens ook minder kofferruimte toebedeeld dan zijn stekkerloze broer. Daar waar de “gewone” Optima SW 553 liter kwijt kan in zijn koffer, moet de plug-in het met 440 liter doen, toch een serieuze toegeving. De rest van de ruimte wordt immers ingenomen door het batterijenpakket.

Conclusie

De Kia Optima SW PHEV is een heuse comfortabele kilometervreter. Op de beperkte kofferruimte na bezit hij alle troeven die nodig zijn voor bestuurders die vaak de weg op moeten. Daarnaast blijft hij fiscaal interessant voor bedrijven, waar dit soort wagens als zoete broodjes verkoopt.

Toch blijft er na de testweek een soort van tegenstelling aan ons knagen: de Optima is inderdaad een kilometervreter, maar als je hem niet inplugt, verlies je alle voordelen van de stekkerhybride. Want indien je hem enkel gebruikt voor woon-werkverkeer, is de batterij zeker groot genoeg. Maar wanneer je langere ritten moet ondernemen, toch iets waar dit type wagen voor gebouwd wordt, ga je, hoewel zijn hybrideaandrijving tot de beteren van de markt behoort, heel vaak aan de laadpaal hangen om het voordeel van de batterij te behouden.

We kunnen dan ook concluderen dat de Optima nog niet helemaal klaar is voor de zakelijke bestuurder van vandaag. Of eerder, en misschien beter, dat wij (zeker infrastructureel) nog niet helemaal klaar zijn voor wagens als de Optima …

Technische fiche Kia Optima SW PHEV
Motor:
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn 1.999 cm³ + elektromotor
Vermogen: 205 pk bij 6.000 t/min
Koppel: 375 Nm bij 0-2.330 t/min
Transmissie:
Versnellingsbak: Zestraps automaat
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 215/55
Chassis :
Vooras: McPherson
Achteras: McPherson
Remmen (voor): Geventileerde schijven 300 mm
Remmen (achter): Volle schijven 300 mm
Prestaties:
0 – 100 km/u: 9,7 sec.
Topsnelheid: 192 km/u
Verbruik & CO2:
Gem. opgegeven verbruik: 9,7 l/100 km
Gem. testverbruik: : 3,8 l/100 km
CO2-uitstoot:
33 g/km
Afmetingen:
LxBxH : 4.855 / 1.860 / 1.465 mm
Wielbasis:
2.805 mm
Volume koffer: 440 liter
Brandstoftank: 55 liter
Gewicht: 1.740 kg
Tarief:
Vanaf: 43.740
Prijs + opties testwagen: N.B.