BMW Z4: (Ver)voer voor puristen

1158

Ein-de-lijk: na een eindeloze aanloopperiode heeft BMW vanavond het doek gehaald van zijn nieuwe, samen met Toyota ontwikkelde Z4. Of de Mazda MX-5 nu moet beginnen vrezen voor zijn titel van meest fijnbesnaarde roadster?

Op die laatste vraag moeten we je het antwoord helaas nog een tijdje schuldig blijven, want naar goede cabriotraditie zal de nieuwe Z4 pas bij het begin van volgende lente – het ideale moment voor dat soort impulsaankopen – in onze Belgische showrooms belanden. Voorlopig moeten we het dus stellen met de plaatjes van de Z4 First Edition die BMW vanavond heeft voorgereden op het Amerikaanse Pebble Beach, niet toevallig de plek waar de Duitsers vorig jaar al grote sier maakten met de Z4 Concept. Een prototype waar de productievariant overigens nog steeds nauw verwant mee is, getuige de lange, gespierde motorkap met grote luchthappers vooraan en de kort afgekapte kont met breed uitgesmeerde diffusor en een geïntegreerde spoilerlip. Ook de nieuwe lichtsignatuur, die onlangs haar intrede maakte op de nieuwe 8 Reeks en de X4, tekent opnieuw present.

Onder de softtop van de First Edition – waar is de tijd van de stalen wegklapdaken – vinden we weinig verrassingen: het vertrouwd aandoende interieur is afgewerkt met lederen Vernasca-bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, sfeerverlichting en een Harman Kardon Surround Sound System, terwijl de chauffeur uitkijkt over een volledig digitaal instrumentarium. De standaarduitrusting wordt verder opgedirkt met een head-up display (een primeur in een roadster) en adaptieve LED-koplampen met matrixfunctie.

Tot 340 pk

Onder de motorkap van de in Frozen Orange gespoten showcar vinden we de 340 pk sterke zes-in-lijn benzinemotor van de Z4 M40i, die door het ontbreken van een volwaardige M-versie allicht aan de top van het Z4-gamma zal komen te staan. Om de M40i de rijsensaties te bezorgen die bij zo’n premiumroadster horen, rekent BMW Performance (naast een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling en een extreem laag zwaartepunt) op een sportonderstel met elektronisch instelbare dempers, een M Sport remsysteem en een elektronisch gestuurd differentieel op de achteras. Mag het ook wat bescheidener, dan kan je nog steeds je toevlucht nemen tot de ‘modalere’ motorisaties zonder M-behandeling: wellicht komt er opnieuw een sDrive20i als instapper, al is het nog wachten tot 19 september vooraleer BMW het volledige motorenpalet bekendmaakt.