Toyota Corolla Touring Sports laat niet lang op zich wachten

1715

De beelden van de nieuwe Corolla hatchback liggen nog vers op het netvlies, maar intussen heeft Toyota ook alle details over de gelijktijdig gelanceerde Touring Sports-breakvariant bekendgemaakt.

Ondanks het grote aantal afwezigen vallen er dit jaar toch wel wat ‘grote’ premières te rapen op het Salon van Parijs. Vanavond trekt Mercedes-Benz het doek van zijn elektrische EQC-SUV, maar eerst trekt Toyota de automobiele aandacht nog even naar zich toe met deze Touring Sports-afgeleide van de nieuwe Corolla-hatch, die begin 2019 de huidige Auris-generatie komen aflossen.

Made in Zaventem

In het begeleidende persbericht laat de Belgische Toyota-invoerder niet na om het Europese karakter van de nieuwe Corolla te onderlijnen – Europa moet dan ook zowat het enige continent zijn waar dit soort breaks de voorkeur geniet – al heeft de nieuwkomer ook een specifiek ‘Belgisch’ kantje: de Touring Sports werd namelijk ontworpen in het recent geopende Design Centre in Zaventem. Daar hebben ze een knap gelijnde, ‘shooting brake-achtige’ station wagon afgeleverd, die met een wielbasis van 2,7 meter en een kofferruim van minstens 598 liter kan wedijveren met zijn grotere broer, de Avensis.

Onderhuids rust de Touring Sports net als zijn hatchbackbroer op het TNGA-platform met McPhersons voor- en een multilink achteraan, dat laatste is overigens een primeur voor de Auris (pardon, Corolla). Ook nieuw is Toyota’s ‘Dual Hybrid Strategy’, waarbij nieuwe modellen met twee hybride aandrijflijnen kunnen uitgerust worden. Concreet gaat het om de gekende 1,8 liter-benzinemotor met 122 pk, of een krachtigere 2 liter, die dankzij elektro-ondersteuning op 180 paarden uitkomt. Voor de non-believers is er tot slot nog één klassieke verbrandingsmotor, de 1,2 liter-turbo uit de C-HR, die 116 pk levert.