Om de link te leggen tussen de Gazoo Racing-sportdivisie en de klassieke wegmodellen, introduceert Toyota op het Salon van Parijs een gloednieuwe GR Sport-lijn op de Yaris. Die combineert een hybride aandrijflijn met een scherper rijgedrag, om zo het rationele alternatief te vormen voor de (inmiddels uitverkochte) GRMN.

Nu Toyota opnieuw successen boekt in het WRC en eindelijk de 24 Uur van Le Mans op zijn naam wist te schrijven in het WEC, stond het in de sterren geschreven dat de Japanners op korte termijn een commercieel vervolg aan hun sportief succesverhaal zouden breien. Na de radicale Yaris GRMN (die hier onlangs nog de revue passeerde) en de op stapel staande Supra krijgen we loop volgend jaar ook een iets minder extreme GR Sport, de eerste telg van een nieuwe lijn Toyota-modellen met een sportieve inborst.
In het geval van de Yaris is Gazoo Racing het uiteraard niet te ver gaan zoeken, de visuele link met de echte GRMN is dan ook zo klaar als pompwater. Naast de zwart-rood-witte kleurstelling en het tweekleurige dak met Shark Fin-antenne en achterspoiler noteren we echter ook de aanwezigheid van dezelfde 17 inch grote Bridgestone Potenza-rubbers, Sachs Performance-dempers en een volle (in plaats van holle) torsiestabilisator voor extra stijfheid. Ook binnenin overheerst een ‘sporty’ sfeertje, daar vinden we onder meer GR-sportzetels en het stuurwiel uit de GT86.

Valse verwachtingen?

Voor je al gretig in je stuurgrage handjes begint te wrijven: onder de kap is het echter vergeefs zoeken naar GRMN-hardware, want de karakteristieke 1,8 liter met compressor blinkt helaas uit door afwezigheid. In ruil krijg je de standaard 1,5 liter-benzine met elektrische ondersteuning, samen goed voor… 100 pk en een spurt van 0 naar 100 km/u in 11,8 seconden. Niet bepaald cijfers waar het verwende hot hatch-publiek het warm van krijgt, maar dat is wellicht ook niet het publiek dat de Japanners voor hun nieuwe GR Sport-lijn beogen. Ook wij hebben voorlopig onze bedenkingen bij de meerwaarde van zo’n willen-maar-niet-kunnen-model, al zijn we wel benieuwd om binnenkort eens van naderbij kennis te maken…