Ford Galaxy en S-Max onder het mes

549

Nog niet zo heel lang geleden werd het voortbestaan van de Galaxy en S-Max in een aantal media ter discussie gesteld, maar bij Ford zelf is een begrafenis nog niet meteen aan de orde. Sterker: in plaats van de people carriers definitief de wacht aan te zeggen, trekt Ford zowel de Galaxy als de S-Max een fris WLTP-kleedje aan.

Alsmaar meer constructeurs vervangen hun traditionele MPV’s vervangen door hippe crossovers, maar in de Ford-showroom mogen de monovolumes voorlopig nog naast het obligate SUV-gamma blijven bestaan. Naar aanleiding van de nieuwe WLTP-cyclus ondergaan de Galaxy en S-Max zelfs een (verplichte) verjongingskuur, waarvan de resultaten uiteraard voornamelijk onder de motorkap te vinden zijn. Beide modellen krijgen de nieuwe 2 liter EcoBlue diesel met 120, 150, 190 of 240 pk ingelepeld, qua transmissie laat Ford de keuze uit een manuele zesbak of een nieuwe achttrapsautomaat met draaiknopbediening. Die achttrapsautomaat maakte het bovendien mogelijk de Adaptive Cruise Control (ACC), die de S-MAX en Galaxy helpt zijn afstand tot voorliggers te handhaven, verder uit te breiden met een Stop & Go-functie. Die brengt de wagen volledig tot stilstand in stapvoets fileverkeer, en laat hem automatisch weer vertrekken zolang de wagen minder dan drie seconden stilstaat.


Binnenin blijven de aanpassingen uiteraard beperkt, al kan het (standaard) gemonteerde 4 inch groot display wel vervangen worden door een volledig personaliseerbaar exemplaar met een diameter van 10 inch. In het geval van de 240 pk sterke biturbo-versies en de S-Max VIgnale is de Active Noise Cancellation-technologie voortaan standaard.