Size matters op de markt van de elektrische wagens. De grootste hebben, is belangrijk voor het prestige. En dan spreken we natuurlijk over batterijen. Zo stopt BMW in november al voor de derde keer een nieuw accupakket in z’n i3. Verrassend, aangezien hij nog maar recent werd bijgeschaafd, maar ook nodig.

Dankzij zijn batterijcellen, die nu een capaciteit hebben van 120 Ah, kan de i3 (en zijn sportievere broer de i3s) nu rekenen op een accu die 42 kWh groot is. Even ter vergelijking: bij zijn introductie deed de EV het met 22 kWh, sinds zijn update in 2016 was de batterij 33 kWh groot. Met zijn nieuwe batterij zal de i3 volgens de WLTP-testcyclus zowat 300 km ver geraken, de sportievere en krachtigere i3s strandt dan weer op ongeveer 275 emissieloze kilometers. En via een 50 kW sterke laadpaal laadt de elektro-Beemer zijn batterijen op tot 80% in 42 minuten.

BMW i3Aangezien de concurrentie ook niet stil zit, is dit zeker een belangrijke update voor de i3. Met onder meer de Nissan Leaf, de Hyundai Kona en de Kia Niro die de 40 kWh benaderen (die laatste twee hebben zelfs een Long Range versie die rond de 65 kWh scoort), bevond de i3 zich immers niet meer in de voorste gelederen van het peloton. En dan mag je wel met een premiumbadge zwaaien, uiteindelijk is het rijbereik nog altijd een doorslaggevende factor bij de aankoop van een elektrische wagen.

Gulden middenweg

Daarenboven heeft BMW ook enkele extra personalisatiemogelijkheden toegevoegd aan de optielijst van zijn elektrische wagen, zoals adaptieve matrix LED-koplampen en een extra kleur voor het optionele interieurdesign Loft. Tot slot heeft München in de toekomst ook wat sportieve extra’s voor de normale i3 in petto: een sportophanging met nieuwe dempers en veren, een lagere ophanging, grotere spoorbreedte en 20 duimsvelgen. Een compromis voor wie het uiterlijk vertoon van de i3s wil combineren met de zuinigere i3.