Op het Salon van Genève stond hij eerder dit jaar nog als Auris te blinken, maar hier in Parijs mag de nieuwe Corolla wel met zijn definitief (en wereldwijd natuurlijk veel bekender) naamplaatje staan pronken. Als hatchback, én als break.

Echt verrassend is de naamswijziging natuurlijk niet, want binnenskamers werd de in 2007 geïntroduceerde Auris-benaming al langer ter discussie gesteld. Met ruim 45 miljoen verkochte Corolla’s (sinds 1966, nota bene) heeft Toyota dan ook één van de meest ronkende modelnamen uit de hele autogeschiedenis in zijn rangen, al moet je tegenwoordig al goed zoeken (of in België wonen) om nog een Corolla (eigenlijk een Auris in sedanvorm) in een Toyota-showroom terug te vinden. Aan die situatie komt volgend jaar dus een eind wanneer Toyota niet één, maar wel drie nieuwe Corolla’s op ons loslaat. De hatchback en de Touring Sports-breakvariant krijgen we in Parijs al te zien, de sedan laat daarentegen nog heel even op zich wachten.

Op designvlak laat Toyota geen kans onbenut om het Europese karakter van de nieuwe Corolla te onderlijnen, al heeft de Aziatische nieuwkomer ook een specifiek ‘Belgisch’ kantje: de Touring Sports werd namelijk ontworpen in het recent geopende Design Centre in Zaventem. Daar hebben ze een knap gelijnde, ‘shooting brake-achtige’ station wagon afgeleverd, die met een wielbasis van 2,7 meter en een kofferruim van minstens 598 liter kan wedijveren met zijn grotere broer, de Avensis.

Onderhuids rust de nieuwe Corolla-generatie op het TNGA-platform met McPhersons voor- en een multilink achteraan, dat laatste is overigens een primeur voor de Auris (pardon, Corolla). Ook nieuw is Toyota’s ‘Dual Hybrid Strategy’, waarbij nieuwe modellen met twee hybride aandrijflijnen kunnen uitgerust worden. Concreet gaat het om de gekende 1,8 liter-benzinemotor met 122 pk, of een krachtigere 2 liter, die dankzij elektro-ondersteuning op 180 paarden uitkomt. Voor de non-believers is er tot slot nog één klassieke verbrandingsmotor, de 1,2 liter-turbo uit de C-HR, die 116 pk levert.