Je kan zeggen wat je wil, echt populair was de Lexus GS nooit in Europa. De Japanners halen daarom hun groot kanon uit de VS en het Midden-Oosten naar onze contreien. Doet hij het beter?

Qua afmetingen zijn er nauwelijks verschillen tussen de oude GS en zijn jonge vervanger, in tegenstelling tot het esthetische aspect. De Japanners willen immers graag van hun wat saaie imago af en dat is ook te zien aan het silhouet van de nieuwe ES. Zo ziet hij er vooraan wat strakker uit dan de nogal droge GS. De aflopende daklijn en dito motorkap geven hem dan weer een dynamischer karakter dan zijn voorganger, een resultaat van zijn nieuwe GA-K platform. Dat derivaat van Toyota’s moduleerbare TNGA laat immers een lager geplaatste motor toe.

Hybrides en … hybrides

Nu we toch bij de motoren zijn aanbeland: Lexus is natuurlijk bekend om zijn hybrides. De ES wil het Oude Continent dan ook voor zich winnen met de 300h versie. Die bevat een atmosferische 2.5 liter benzinemotor in combinatie met een zelfladende elektromotor waarvan de batterij onder de achterbank is geplaatst. Met die combinatie van zit je goed voor 218 pk en een gemengd normverbruik van 4,7 liter. En wie dat hybridegedoe maar niets vindt, kan ook voor een benzinevariant opteren … op voorwaarde dat je niet in West-Europa woont. Begin je Russisch dus al maar te oefenen!

Interieur voor zwaardvechters

Binnenin krijgen we dan weer de combinatie van comfortabel en knap zitmeubilair met het vertrouwde Lexusdashboard. Dat betekent ook dat de Japanners wederom kiezen voor een touchpadbediening van het infotainmentsysteem, toch een pak onhandiger dan een touchscreen of een draaiknop.

Door de langere wielbasis (+50 mm tegenover zijn voorganger) baad je ook in de ruimte. Ook achteraan kan je rekenen op massa’s plaats voor je benen, al klaagde onze bij autoconstructeurs stilaan beruchte 1m95 wel over de krappe hoofdruimte, een gevolg van de onder de achterbank geplaatste batterij en de licht aflopende daklijn.

Nog één puntje over het interieur: wagens met een F Sport trim krijgen binnenin ook metalen accenten in Handori-inleg, dat inspiratie put uit de traditionele Japanse zwaardproductie.

[wpml_language language="nl"] [/wpml_language]