Dit zijn de veiligste auto’s van het jaar

1143

EuroNCAP, dat sinds 1997 de crashveiligheid van nieuwe auto’s evalueert, heeft het afgelopen jaar weer heel wat vierwielers naar de Filistijnen geholpen. Sinds 2010 levert dat ook een traditioneel eindejaarslijstje op, waarin het instituut de ‘beste botsers’ per segment nog even op een rijtje zet.

De Best in Class-prijzen worden berekend op basis van vier criteria: de botsbescherming voor volwassen inzittenden, meerijdende kinderen, voetgangerveiligheid en het aanbod aan passieve en actieve rijhulpsystemen. Belangrijk om weten is dat de voertuigen alleen beoordeeld worden op basis van hun standaardveiligheidsuitrusting, en ze dus geen extra punten kunnen verdienen met een ellenlange (en dure) optielijst boordevol veiligheidssnufjes. Dit jaar reikte EuroNCAP prijzen uit in vier verschillende categorieën: de compacte gezinswagens, de grote middenklassers, de hybride en elektrische auto’s en tot slot de grote SUV’s. Dat leverde uiteindelijk… drie winnaars op: Mercedes-Benz, Lexus en Hyundai.

Kleine gezinsauto’s: Mercedes-Benz A-Klasse

In het compacte segment kwakte EuroNCAP dit jaar slechts een handvol auto’s tegen de muur, waarvan de Mercedes-Benz A-Klasse de minste averij opliep. Zoals je kan aflezen op het rapport, heeft de A-Klasse die overwinning vooral te danken aan de uitgebreide veiligheidsuitrusting voor de inzittenden. Qua veiligheidssystemen doet de Mercedes-Benz het beduidend minder goed, naar Duitse traditie staan heel wat rijhulpsystemen immers op de optielijst. Verderop in het klassement vinden we de Ford Focus (5 sterren) en de Citroën Berlingo/Peugeot Rifter/Opel Combo Life-ludospaces (4 sterren) terug.

Grote berlines: Lexus ES

Bij de grotere gezinswagens was de spoeling al wat minder dun, met de Audi A6, Mazda 6, Volvo S60/V60, Peugeot 508 en de Lexus ES als voornaamste nieuwkomers. Vroeger zouden we al onze centen blindelings op de Zweedse inzending gezet hebben, maar de concurrentie is natuurlijk niet bij de pakken blijven zitten. Sterker nog: het is zowaar de Lexus die de hoofdvogel afschiet, na een nek-aan-nek-race met de Audi A6.

Hybride en elektrisch: Lexus ES

Neen, we hebben ons niet van auto vergist, ook in de hybride en elektrische categorie is het wel degelijk dezelfde Lexus ES die de hoofdprijs wegkaapt. Voor de Jaguar I-Pace en de Nissan Leaf dit keer, de enige twee volelektrische auto’s die EuroNCAP in 2018 aan een crashtest onderwierp. Ook zij mochten overigens met een perfect rapport van vijf sterren naar huis.

Grote SUV’s: Hyundai Nexo

In de afsluitende SUV-categorie kwamen het afgelopen jaar vooral de grotere exemplaren aan bod, met de BMW X5, Volkswagen Touareg, Hyundai Santa Fe, Hyundai Nexo en de Jeep Wrangler. Die laatste bakte er werkelijk niks van en kreeg dan ook één schamele ster toebedeeld, alle andere kregen gelukkig wél de volle vijf sterren opgespeld. De allerhoogste totaalscore was echter voor de Hyundai Nexo, de Koreaanse waterstof-SUV die – gezien zijn experimentele aandrijftechnologie – minimum 74.999 euro moet kosten. Voor zo’n prijs mag je ook wel een volledige veiligheidsuitrusting verwachten, toch?

Bekijk hier ook de crashcompilatie van EuroNCAP: