Grote SUV’s zonder premiumlogo kunnen het tegenwoordig wel schudden op de fleetmarkt. Tenzij ze ook als stekkerhybride gecommercialiseerd worden…

Dat is alvast de overtuiging die Volkswagen ertoe heeft aangezet een plug-inversie van de Touareg te ontwikkelen, als een welgekomen alternatief voor de enige motorisatie die momenteel in de catalogus figureert: de 3.0 TDI met 231 of 286 pk. De Volkswagen Touareg PHEV (de voor de Golf en Passat gebruikte GTE-benaming blijft vreemd genoeg in de kast) zal daarbij gebruik maken van een 2 liter-benzinemotor met elektrische ondersteuning, samen goed voor een vermogen van 367 pk en 700 Nm. Het accupakket, met een meer dan respectabele capaciteit van 18 kWh, moet een elektrische actieradius van zo’n 60 kilometer verzekeren.

Eerst China

Dat we jullie voorlopig nog geen officiële verbruikscijfers kunnen meegeven (al kan je er nu al prat op gaan dat die net onder de fiscale grens van 50 g/km zullen duiken), heeft alles te maken met de lanceringsstrategie van de nieuwe Touareg PHEV. De wagen zal namelijk begin volgend jaar debuteren in China – waar de vraag naar dat soort wagens vanzelfsprekend tig keer groter is dan bij ons – om pas nadien de oversteek richting Europa te maken. Iets voor het Salon van Brussel in januari 2020, wellicht.