Wordt dit de duurste Ford GT40 aller tijden?

867

Sinds de comeback van de magistrale GT zit ook zijn illustere voorvader opnieuw in de lift. Logisch dus dat sommige gewiekste verzamelaars er munt uit proberen te slaan…

Met een productieaantal van een slordige 100 exemplaren en een racepedigree om U tegen te zeggen, is de Ford GT40 inmiddels uitgegroeid tot één van de meest gegeerde supercars uit de jaren ’60. De meeste kenners weten namelijk dat het prestigeproject van Henry Ford II er kwam om zijn professionele vete met een zekere Enzo Ferrari te beslechten tijdens de 24 Uur van Le Mans, een saillant detail dat de waarde van de Amerikaanse Le Mans-legende alleen maar verder zal doen toenemen. Veel minder bekend is dat de originele GT40 werd voorafgegaan door een handvol door Ford Advanced Vehicles geprepareerde roadster-prototypes, waarvan er uiteindelijk eentje zijn kunstjes mocht tonen in de legendarische etmaalrace. Deze.

Het prototype met chassisnummer GT/109 mocht in 1965 opdraven (een jaar vooraleer de gesloten GT40’s voor een historische treble zouden zorgen), al moest het Ford France-team van Guy Ligier (ja, die van het latere F1-team) en Maurice Trintignant de strijd al na 11 ronden staken met een falende ZF-transmissie. Nadien verhuisde het exemplaar opnieuw richting States voor herstelwerk door Shelby American, waarna Shelby-intimus Dean Jeffries de wagen voor de rest van zijn leven zou koesteren. De wagen werd in 2013 overgekocht door de derde en huidige eigenaar Dana Mecum, een Amerikaanse veilinggoeroe die de wagen nog tot 13 januari aanbiedt tijdens Kissimee 2019 (Florida). Een instelprijs is er niet, al hebben we ons laten vertellen dat de wagen het huidige veilingrecord voor een Ford GT40 (ruim 11 miljoen dollar) wel een flink zou kunnen overstijgen…

Foto’s en video: Mecum Auctions