Mercedes-Benz CLA (2019) is knap én slim

1914

Even was er twijfel of we de Mercedes-Benz A-Klasse Sedan ja dan nee als de spirituele opvolger voor de CLA moesten beschouwen. Gelukkig kan er in Stuttgart altijd nog eentje bij.

We wisten het al toen we hem in 2013 voor het eerst zagen: de Mercedes-Benz CLA is een blijvertje. Met meer dan 750.000 verkochte exemplaren bleek de (toen nog onbestaande) markt voor een compacte vierdeurscoupé veel groter dan Stuttgart ooit had durven dromen, al mag deze tweede generatie zich met de toekomstige BMW 2 Reeks Gran Coupé wel aan stevige concurrentie verwachten.

Ondanks die Beierse dreiging bleef Mercedes-Benz bij de ontwikkeling van de nieuwe CLA wel van eigen sterkte uitgaan, aan het sexy lijnenspel van de Duitse vierdeurscoupé verandert op het eerste gezicht dan ook bitter weinig. De visuele gelijkenissen met de nieuwe CLS (en zelfs de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé) zijn niettemin treffend, dankzij een zowat 6 centimeter breder spoor staat de nieuwe CLA bovendien ook wat zelfverzekerder op z’n poten dan zijn voorganger.

Binnenin zien we uiteraard het van de A-Klasse geleende interieur met volledig digitale cockpit, dat dankzij de toegenomen buitenafmetingen (+ 5 centimeter in zowel lengte- als breedterichting) ook wat meer plaats biedt aan de inzittenden. De koffer verliest weliswaar 10 liter (voor een totaal van 460 stuks), al zou de hertekende kofferopening wel voor een aanzienlijk groter laadgemak zorgen.

“Heeft Anderlecht weer verloren?”

De grote innovatie die onder deze nieuwe CLA schuilt, is het alweer sterk geëvolueerde MBUX-systeem. Het spraakgestuurde infotainmentmodule krijgt versterking van een zogeheten Interior Assist, die je activeert door een V-teken te maken met je wijs- en middelvinger. Zodoende krijg je toegang tot een resem aan instellingen en ‘on-demand diensten’. Je kan je CLA voortaan ook tal van vragen voor de wielen werpen, gaande van het vetgehalte van avocado’s tot en met de recente uitslagen van je favoriete voetbalploeg. Bovendien raakt de stemassistent volgens Mercedes niet langer van slag door de gesprekken tussen andere passagiers, zoals vroeger dus wel al eens het geval was. Het systeem reageert alleen op instructies van de persoon die het laatst ‘Hey Mercedes’ gezegd heeft om het systeem te activeren.

In afwachting van de door AMG onder handen genomen CLA 35 en CLA 45, start de nieuwe CLA zijn carrière als CLA 250, met een 2 liter-turbobenzinemotor van 225 pk en 350 Nm die de voorwielen aandrijft via de automatische 7G-DCT transmissie. Om de sportieve allures te onderstrepen, voorziet Das Haus een multilink-ophanging achteraan, een standaard ingebouwd Direct-Steer systeem, een stabilisatorstang met een grotere diameter en een (optioneel) stel adaptieve dempers.

Ook in Brussel

Hoewel de nieuwe Mercedes CLA op dit moment zijn salondebuut beleeft op de CES-beurs in Las Vegas, zal hij ook bij ons al te bewonderen zijn op het Salon van Brussel. Als je je charmes bovenhaalt op de Mercedes-stand tenminste, want de wagen zal enkel op uitnodiging te bezichtigen zijn in een afgeschermde black box. De Belgische commercialisatie staat gepland voor mei 2019.