Nu helemaal: Renault Clio V

957

Eerder deze week mochten we de nieuwe Renault Clio al eens van de binnenkant bewonderen, vandaag krijgen we ook het vernieuwde gezicht van de Franse stadsrakker te zien. Mét duidelijke trekjes van zijn grotere broers… en dus ook zonder grote verrassingen.

Weinig mensen die achterover zullen vallen wanneer ze deze onmiddellijk herkenbare Clio te zien zullen krijgen, Renault wist dus maar al te goed waarom het eerst even de aandacht wilde vestigen op de grondig vernieuwde cockpit. De vijfde generatie van de populaire Fransman houdt duidelijk vast aan de vormelijke wetmatigheden die Laurens van den Acker heeft geïntroduceerd, de nieuwe C-vormige dagrijlichten en het prominentere radiatorrooster doen spontaan aan de grotere Mégane en Scénic denken.

Nieuw platform

Toch is deze vijfde Clio veel nieuwer dan je denkt, onderhuids rust de B-segmenter namelijk op het modulaire CMF-B platform van de Renault-Nissan Alliantie dat later ook dienst zal mogen doen onder toekomstig stadsgerief van Nissan en Mitsubishi. Die nieuwe architectuur – die uiteraard bedacht is op plug-in hybride en elektrische varianten – zorgt ervoor dat de Clio zowaar 1,4 centimeter gekrompen is, toch belooft Renault ons meer binnenruimte en zelfs de grootste koffer uit het segment, goed voor een totaal van 391 liter. Over de beschikbare motorisaties geeft Renault voorlopig geen concrete informatie prijs, de constructeur heeft inmiddels wel al bevestigd dat er een E-Tech gedoopte hybride in de pijplijn zit.

R.S. Line

Met 11 koetswerkkleuren (waaronder het nieuwe Valencia Orange van de persplaatjes), 5 interieursferen en 3 personalisatiepacks heb je als toekomstige Clio-klant heel wat knopen door te hakken, gelukkig maakt Renault je taak wat makkelijker door zelf een aantal duidelijk afgelijnde uitrustingsniveaus te voorzien. Net als het merendeel van het Renault-gamma komt de Clio voortaan als luxueus uitgedoste Initiale Paris, terwijl de sportieve GT Line afgelost wordt door een door Renault Sport geïnspireerde RS Line. Die laatste onderscheidt zich door een radiatorrooster met honingraatstructuur, specifieke 17 inch-velgen en een meer geprononceerde achterkant, terwijl het interieur sportzetels met extra steun, inzetstukken met carbonlook, aluminium pedalen en een zwarte interieursfeer met rode stiksels mag verwelkomen.