Wat is er aan de hand met Jaguar Land Rover?

683

De zeven vette jaren voor Jaguar Land Rover zitten erop. Het voorbije kwartaal slikte het Britse autoconcern zelfs een verlies van bijna 4 miljard euro, waarop het Indische moederbedrijf Tata Motors bij beursopening 30 procent van haar beurswaarde moest inleveren. Allemaal de schuld van Theresa May en haar Brexiteers?

Bloedrood kleurt ze, de boekhouding van Jaguar Land Rover. De autobouwer kondigde reeds draconische besparingsmaatregelen aan waarbij 4.500 (voornamelijk Britse) banen moeten sneuvelen, intussen heeft de groep ook zijn slechtste kwartaalcijfers uit de geschiedenis bekendgemaakt. De tegenvallende verkoop in China heeft, zoals Jaguar Land Rover zelf aangeeft, daarbij zeker een rol gespeeld… toch mag er volgens ons ook al eens een hand in eigen boezem gestoken worden.

Bij Land Rover moet het tij gekeerd worden met deze nieuwe Evoque, met behulp van al even nieuwe hybride technologie.

Van de in totaal 13 modellen wisten er het voorbije kwartaal slechts vier (Range Rover Sport, Range Rover, E-Pace en I-Pace) positieve verkoopcijfers voor te leggen. Akkoord, de slabakkende economie in China heeft de vraag naar Europese luxegoederen aanzienlijk doen kelderen. Toch maken heel wat analisten zich de bedenking waarom JLR zo fors is blijven inzetten op dieselmotoren, daar waar de hele industrie (en, bij uitbreiding, de consument) de zelfontbrander – terecht of niet – abrupt de rug heeft toegekeerd.

Voor JLR zal het er nu vooral op aankomen om industriële veerkracht te tonen, zijn concurrentiekracht terug te vinden én zich niet te vergalopperen bij de introductie van de belangrijke Evoque – met hybridetechnologie – en de cruciale Defender, een model dat zowel op esthetisch als technologisch vlak een brug moet slaan tussen het oude en het nieuwe Land Rover. En dat terwijl er een Brexit om de hoek loert…