Test Mazda6 Wagon 2.2 SkyActiv-D: vechten tegen de bierkaai

1444

Wanneer je niet over de juiste (lees: Duitse) papieren beschikt, vergt het heel wat moed, durf en misschien zelfs een tikkeltje naïviteit om je plekje te komen opeisen onder de grote middenklassers. Eens kijken of de vernieuwde Mazda6 Wagon er alsnog in slaagt om die Duitse ‘inner circle’ te doorbreken.

Underdogs, wij Belgen weten ze doorgaans wel te smaken. Toch kunnen we in het segment van de grote middenklassers onmogelijk naast de verpletterende dominantie van de Duitsers kijken, een realiteit die mede te ‘danken’ is aan de uitgesproken boon van de Belgische leasingwereld voor waardevaste premiumlogo’s. Mag de particulier (en dan vooral zijn portemonnee) ook een mondje meespreken, dan krijgen we plots een heel ander verhaal, met outsiders als de knap gelijnde Peugeot 508, de rationele Skoda Octavia en natuurlijk ook deze Mazda6 als voornaamste alternatieven. Het model dateert weliswaar al van 2012, gelukkig heeft de Japanse Kaizen-filosofie sindsdien voor een permanente evolutie gezorgd. De meest recente facelift zou de Mazda6 dit keer tot nieuwe inzichten gebracht hebben op vlak van interieurafwerking, zit- en rijcomfort, een som die we maar al te graag op de proef namen.

Voor de gelegenheid gristen we de sleutels mee van een Mazda6 Wagon met 2.2 SkyActiv-D-dieselmotor, een 150 pk sterke zelfontbrander (al is hij ook beschikbaar met 184 paarden) die sinds de obligate WLTP-update alweer wat zuiniger voor de dag zou moeten komen. Tijdens onze testweek klokten we een gemiddeld verbruik van 5,4 liter/100 km, en daarbij hoefden we het gaspedaal niet eens al te veel te ontzien. Vooral de goede spreiding van de manuele zesbak, de elasticiteit én de werkingsstilte van de 2,2 liter-viercilinder verdienen wat ons betreft een pluim, enkel bij koudstart weet de diesel zijn ware aard maar moeilijk te verbergen. Al bij al geniet deze motorisatie zeker onze voorkeur op de wat fletse (atmosferische) 2 liter-benzinemotoren, waarvan het gebrek aan koppel een hypotheek zet op de intrinsieke rijderskwaliteiten van de Japanse familiebreak.

Thuiskomen

Net als heel wat andere constructeurs heeft ook Mazda de verplichte WLTP-update te baat genomen om een groot deel van zijn gamma grondig op te frissen. Ook deze Mazda6 was bij de gelukkigen, hij kreeg onder meer een volledig herziene cockpit die qua look & feel nauw aanleunt bij de woonkamer van de CX-5 en de toekomstige Mazda3. De teneur is – naar Japanse gewoonte – eerder ingetogen, maar het minimalistische en horizontale ontwerp draagt wel bij tot een serene sfeer waarin de meeste chauffeurs – inclusief de verwende premiumrijders – zich snel zullen thuis voelen. Het grootste verschil met z’n voorganger moet je dan ook op de kwaliteitsafdeling gaan zoeken, waar betere zetels met dikkere vullingen en de beduidend hogere afwerkingsgraad duidelijk hun vruchten afwerpen.

Ook op technologisch vlak boekte de Mazda6 progressie: zo werd het uitklappende head-up display vervangen door een wat elegantere projectie op de voorruit, en kan het infotainmentsysteem voortaan interageren met Apple CarPlay en Android Auto. Jammer dat de gebruiksvriendelijkheid van de interface – leve de draaiknop! – nog steeds in schril contrast staat met de verouderde look van het navigatiesysteem en de matige kwaliteit van de achteruitrijcamera.

Beschouw het gerust als muggenzifterij, want op de keper beschouwd biedt deze Mazda6 Wagon nog steeds erg veel waar voor zijn geld. Voor iets meer dan 30.000 euro geven de Japanners je al een correct aangeklede break mee, met parkeersensoren voor- en achteraan, elektrisch inklapbare en verwarmde zijspiegels, adaptieve cruise control, dodehoekcontrole, navigatie met head-up display en een automatische airco. Kortom: een pakketje waarvoor je bij zowat elke premiumconstructeur al gauw 5.000 à 6.000 euro extra mag uittrekken…

Conclusie

Dat de Mazda6 Wagon nauwelijks op de radar van de Belgische fleetrijder verschijnt, zegt meer over de mindset van de leasingsector dan wel over de intrinsieke kwaliteiten van de ‘6’. Het verschil tussen de Duitse Drie en hun Aziatische uitdager wordt pas gemaakt na de komma, qua rijcomfort en gebruiksgemak houdt de Mazda zelfs gelijke tred met veel duurder materiaal uit Stuttgart of München. Waarop we ons na een week testrijden oprecht zijn beginnen afvragen wie er nu écht naïef is: Mazda, dat ondanks (veel) kleinere budgetten dapper blijft vechten tegen de Duitse bierkaai… of eerder het cliënteel dat dit Japanse alternatief bij voorbaat afserveert?

Technische fiche Mazda6 Wagon SkyActiv-D 2.2 150 pk
Motor:  
Opstelling en cilinderinhoud: Viercilinder-in-lijn turbodiesel 2.191 cm³
Vermogen: 150 pk bij 4.500 t/min
Koppel: 380 Nm van 1.800 tot 2.600 t/min
Transmissie:  
Versnellingsbak: Manuele zesbak
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 225/55
Chassis :  
Vooras: McPherson
Achteras: Multilink
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:  
0 – 100 km/u: 10 sec
Topsnelheid: 211 km/u
Verbruik & CO2:  
Gem. opgegeven verbruik: 4,5 l/100 km
Gem. testverbruik: : 5,4 l/100 km
CO2-uitstoot:
119 g/km
Afmetingen:  
LxBxH : 4.870 / 1.840 / 1.450 mm
Wielbasis:
2.830 mm
Volume koffer: 522 – 1.664 liter
Brandstoftank: N.B.
Gewicht: 1.534 kilo
Tarief:  
Vanaf: 30.590 euro
Prijs + opties testwagen: N.B.