Nieuwe Ford Focus ST is stiekem… een RS?!

871

Na de briljante Fiesta ST krijgt nu ook de grotere Focus een zogeheten Sports Technologies-derivaat… met de 2,3 liter-EcoBoost uit de vorige RS onder de motorkap. Tenzij je liever een diesel hebt.

Met de wat sportiever afgestelde ST-Line deed Ford al een eerste aanzet, tegen de zomer wordt het Focus-gamma dus aangevuld met een echte ST. Het model, dat zowel een hatchback als een Clipper-variant krijgt, bouwt voort op Fords nieuwe C2-architectuur, maar doet het met een aangepaste ophanging, remmen en natuurlijk ook straffere mechaniek. Of wat dacht je van de 2,3 liter-EcoBoost uit de vorige Focus RS, 280 pk en 420 Nm sterk? Jep, dat dachten wij ook.

Qua transmissie laat Ford de keuze uit een manuele zesbak met automatische rev matching-functie of een nieuwe zeventrapsautomaat, bovendien mag de Focus ST zich de eerste Ford noemen met een elektronische zelfsper tussen de voorwielen. Nog op technisch vlak rekent Ford op een 15 procent directere besturing en een met 10 millimeter verlaagde sportophanging met zogeheten CCD-dempers (voor Continuously Controlled Damping), al is die technologie uitsluitend verkrijgbaar op de benzineversies met het optionele Performance Pack.

Kan je een beetje tussen de regels lezen? Goed, dan heb je inmiddels ook begrepen dat de Focus ST, net als in het verleden, opnieuw met een zelfontbrander te krijgen is. Het gaat dit keer om de 2 liter EcoBlue-motor met 190 paarden, Ford verzaakt dus aan de 240 pk sterke biturbo die in de Edge of de toekomstige Ranger Raptor ligt. Of 190 pk anno 2019 nog voldoende is om een ST-badge te rechtvaardigen? Time will tell…

Aan de ‘snelle’ looks van de Focus ST zal het daarentegen niet gelegen hebben. De herwerkte bumpers, extra spoilers en de ST-velgen doen het wat generisch ogende lijnenspel van de gewone Focus naar de achtergrond verdwijnen, flashy kleuren als Ford Performance Blue, Orange Fury of Race Red maken het sportieve plaatje compleet.

Net als in de Fiesta ST betreuren we wel het relatief discrete interieur, waar alleen de Recaro-kuipzetels en het afgeplatte stuurwiel je eraan herinneren dat je geen ‘ordinaire’ Focus aan het bestieren bent. De eerste leveringen van de Focus ST volgen tegen de zomer, de Belgische catalogusprijzen laten dan ook nog even op zich wachten.