Dikke diesel: Audi SQ5 TDI

489

In tegenstelling tot een aantal van zijn concurrenten behoudt Audi het vertrouwen in een sportieve SUV met dieselcentrale.

De meeste power-SUV’s teren inmiddels op (vaak drukgevulde) benzinemotoren, al dan niet in combinatie met een ondersteunende elektromotor. Die laatste zijn niet alleen fiscaal interessanter, ze gedijen ook beter in onze ‘dieselfobe’ tijdsgeest. Toch heeft Audi twee grondige redenen om opnieuw een potige zelfontbrander onder de kap van de nieuwe SQ5 te lepelen: vrachtwagenkoppel en uithoudingsvermogen.

Net als in het verleden teert de dieselversie van de SQ5 op de gekende 3 liter-V6 TDI, aangevuld met een 48V mild hybride systeem en een zogeheten e-booster. In mensentaal: een in het inlaatkanaal ingebouwde elektrische compressor die het turbogat overbrugt door tijdelijk 1,4 bar extra druk te leveren. Audi garandeert al flitsende hernemingen vanaf 1.650 t/min, vanaf 2.500 omwentelingen staan er zelfs 700 Newtonmeters ter beschikking om de Duitse hoogpoter van z’n plaats te brengen. Daarmee zou de 347 pk sterke SUV in staat moeten zijn om in 5,1 tellen vanuit stilstand richting 100 km/u te sprinten, terwijl het verbruik (weliswaar gemeten volgens de oude NEDC-cyclus) niet meer dan 6,6 liter/100 km bedraagt.

De SQ5, die enkel leverbaar is in combinatie met de automatische Tiptronic-achtbak, rekent uiteraard op het Quattro-systeem om het vermogen volgens een 60/40-verhouding over de vier wielen te verdelen. In functie van de beschikbare gripniveaus kan het systeem tot 70 procent van het beschikbare vermogen naar de voor- of tot 85 procent naar de achterwielen versluizen.

Verder voert Audi uiteraard een aantal (subtiele) esthetische updates door, met onder meer dubbele aluminiumlamellen op het Singleframe-rooster, een diffusor met honinggraatmotief en de obligate S-logo’s. Naast een met 30 millimeter verlaagde ophanging krijgt de SQ5 TDI ook adaptieve dempers,  een sportdifferentieel en extra performante remmen met zes zuigers en schijven van 375 millimeter vooraan. Tot slot noteren we nog specifieke 20-duimsvelgen, 21-duimers staan op de optielijst. De nieuwe SQ5 TDI is vanaf maart te bestellen, tegen de zomer zouden de eerste exemplaren bij de Belgische dealers moeten staan.