Valse trage: Volkswagen T-Roc R

549

Met zijn hogere postuur, en alle lijflijke beperkingen die eruit voortvloeien, zou je een compacte SUV als de Volkswagen T-Roc niet meteen de allures van een volleerde sportwagen toedichten. Maar dat is zonder deze extreme R gerekend.

We hoeven er natuurlijk geen doekjes om te winden: deze Volkswagen T-Roc R is niets meer, noch minder dan een anders verpakte Audi SQ2. Beide dragen de gekende 2 liter-turbobenzine van 300 pk tussen de voorwielen, die via de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling de vier wielen aandrijft. Te veel alleszins om nog van een GTi te kunnen spreken, zelfs een Golf R Performance Pack – de strafste van allemaal – houdt amper 10 extra pk’s achter de hand. Het is trouwens ook diezelfde Golf R die de T-Roc R zijn 17 duim grote remmen en de bijkomende lanceerhulp ontleent, zaken die allicht van pas komen wanneer je het onderste uit de SUV-kan aan het halen bent. Op papier pronkt de T-Roc R alvast met een spurt van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden (één tiende trager dan de SQ2), de topsnelheid wordt elektronisch afgeroomd op 250 km/u.

Op uiterlijk vlak kan je de T-Roc R herkennen aan zijn hertekende bumperschilden, zijschorten en dakspoiler in koetswerkkleur, spiegelkappen in matte chroomlook, breder uitgeklopte wielkasten en de zwarte remzadels met R-logo. Al kan je ook gewoon even naar de achterkant lopen, waar twee dubbele einddempers van specialist Akrapovic luidkeels zullen bevestigen dat je niet met een braaf duizendje te maken hebt. Officieel heet deze T-Roc R nog steeds een concept car, wellicht komen we volgende week in Genève meer te weten over de (zeer waarschijnlijke) productieplannen. Wordt vervolgd…