Polestar 2 eet Tesla Model 3’s als ontbijt (+ prijzen!)

1610

Het aantal zelfverklaarde Tesla-killers in Genève is niet op één, twee en zelfs niet op vijf handen te tellen, maar deze Polestar 2 geniet wel één groot voordeel: hij is, naast 100 procent elektrisch, vooral 100 procent productierijp.

Namen bedenken kunnen ze niet, maar verder verdient Polestar, het elektrische submerk van Volvo, wel degelijk het voordeel van de elektrische twijfel. Na de Polestar 1, een plug-in hybride sportwagen met 600 pk, wil het merk zichzelf definitief op de kaart zetten met deze Polestar 2, een middelgrote crossover op Tesla Model 3-formaat die twee elektromotoren aan een 78 kWh sterk batterijpakket hangt. Die aandrijfcombine resulteert in 408 pk en 660 Nm, goed voor een sprint naar 100 in nog geen 5 seconden. Bovendien moet het Performance Pack met Öhlins-dempers, remmen van Brembo en 20 inch velgen ervoor zorgen dat de 2 niet alleen op de rechte lijn uitblinkt. Ook niet onbelangrijk: het rijbereik van de Polestar 2 zou, volgens de WLTP-meting, zo’n 500 kilometer bedragen.

Android

Binnenin presenteert Polestar een sober interieur met het 11 inch grote infotainmentscherm als grote aandachtstrekker. Dat gebruikt trouwens voor het eerst Android als basis, waardoor Google Maps, Google Assistant en Google Play direct toegankelijk zijn. Vanzelfsprekend is die laatste app uitgebreid met een overzicht van de naburige laadpalen.

De Polestar 2 zal vanaf begin volgend jaar van de band rollen. Het merk gaf ook al de basisprijs voor de Launch Edition mee: 59.900 euro, slechts een fractie hoger dan … de Tesla Model 3. Later zal ook een goedkopere instapversie aan het gamma worden toegevoegd waarvan de prijs onder de 40.000 euro zou duiken. Waar hebben we dat verhaal nog gehoord