Infiniti trekt zich terug uit West-Europa

784

Infiniti, het luxemerk van Nissan, houdt het in onze contreien voor bekeken. Dat maakt het bedrijf vandaag zelf bekend in een persbericht. Om de rendabiliteit van het merk te vrijwaren, wil Infiniti zich hoofdzakelijk toeleggen op de Amerikaanse en Chinese markt.

Wat al wel een tijdje in de lucht hing – hoelang is het geleden dat jij nog eens een Infiniti hebt zien rijden? – is nu ook helemaal officieel: het Japanse luxemerk blaast begin volgend jaar de aftocht op de West-Europese markt. Ondanks enkele verdienstelijke producten, zoals de Q30 en QX30 (eigenlijk een vermomde Mercedes-Benz A-Klasse en GLA), kreeg het merk ook in ons land nauwelijks voet aan grond, iets wat we grotendeels durven te wijten aan de afwezigheid van een noemenswaardig dealernet. Over heel Europa verkocht het merk in 2018 slechts 6.000 wagens, cijfers waarmee de Japanners hun aanwezigheid uiteraard niet langer konden rechtvaardigen.

Volgens een woordvoerder van het bedrijf wil Infiniti zich in de toekomst vooral toeleggen op de Amerikaanse en Chinese markt, twee regio’s waar het merk sinds de oprichting in 1989 een aanzienlijk sterkere marktpositie heeft weten te verwerven. Ook in Oost-Europa en het Midden-Oosten blijft het merk tot nader order actief.