Test Lexus UX 250h: Wel de lusten, niet de lasten

1823

Het feest bij de compacte SUV’s en aanverwante crossovers is al een poos aan de gang, maar Lexus weigerde vooralsnog om mee in de dans te springen. Tot nu.

Toeval kan soms ironisch zijn. Uitgerekend op het moment waarop Nissan’s luxedochter Infiniti beslist om de Europese handdoek in de ring te gooien, strooit eeuwige rivaal Lexus nog wat zout in de open wonde met de lancering van zijn UX, een opvallend Europees aandoende crossover die vol vertrouwen zijn (premium-)stek komt opeisen tussen de Audi Q3’s, BMW X1’s en Mercedes-Benz GLA’s van deze wereld. Diesel is daarbij vanzelfsprekend uit den boze, Lexus zweert liever bij een grondig herwerkte versie van zijn zelfopladende Hybrid Drive-aandrijflijn met een 2 liter-benzinemotor en een naar eigen zeggen ‘radicaal verbeterde’ e-cvt-transmissie als voornaamste argumenten. Of de Japanse mayonaise ook pakt, mochten we zopas gaan uitzoeken op de bergachtige wegen rond Tarragona. 

Opposites attract

Op uiterlijk vlak laat de 4,5 meter lange stads-SUV, een verwijzing naar ‘urbex’ of urban exploring, geen enkele twijfel bestaan over zijn afkomst. De wijd opengesperde spindle-grille, vlijmscherpe plooien en de gebalde vormtaal verraden meteen dat dit een Lexus-product is, al laat het design zich tegelijkertijd ook kenmerken door een aantal (bewuste) tegenstrijdigheden. Visueel hoort de UX in eerste instantie een compacte SUV te zijn die in het gamma onder de NX en RX komt te staan, maar rijtechnisch profileert Lexus zijn neofiet veel liever als een klassieke hatchback.

Het resultaat is een verlaagde hoogpoter – ja, dat klinkt even contradictorisch als het is – die in het wild best goed op het netvlies valt, veel beter dan de soms wat druk en nors ogende persplaatjes doen vermoeden. Tijdens de perspresentatie spraken we echter ook een aantal collega’s die er een heel andere mening op nahielden, wat alleen maar bevestigt dat Lexus op z’n minst geen grijze muis heeft afgeleverd. Een aantal concurrerende merken zouden er nog iets van kunnen opsteken…

Audiaans

Vermits Lexus met zijn UX hoofdzakelijk jacht wil maken op stedelijke carrièretijgers of wat rijpere meerwaardezoekers, gaven de interieurontwerpers liever voorrang aan kwali- dan wel kwantiteit. Achterin grossiert de UX dus niet bepaald in ruimte, maar achter het stuur van onze geteste Business Line-versie was het niettemin prima toeven, met een naar de bestuurder gerichte dashboardlay-out en een haast ‘Audiaans’ afwerkingsniveau. Enige smet op het blazoen is (alweer) de ingewikkelde menustructuur en dito bediening van Lexus’ infotainmentmodule, die qua gebruiksgemak meer steken laat vallen dan een omgekochte Moeskroen-verdediger. En, nu we toch aan het vitten zijn: ook de koffer had wat ons betreft a) wat groter en b) handiger van vorm gemogen. Zeker omdat de batterijen niet eens onder de hoog opgestelde koffervloer, maar gewoon onder de achterste zetelrij huizen.

Wie het huis een beetje kent, heeft intussen natuurlijk al lang geraden dat deze Lexus UX op Toyota’s GA-C architectuur rolt, een platform dat ook dienst doet onder de Toyota C-HR. Toch zijn de Japanners er als de kippen bij om de UX een heel stuk hoger te positioneren op de sociale ladder, het wijst daarvoor onder meer op een grotere koetswerkstijfheid, stuurhuisbouten die rechtstreeks op het subframe bevestigd werden voor een zuiverder contact met de voorwielen en een (optionele) ophanging met variabele demping, die de dempingskracht permanent bijstelt om het comfort op slecht wegdek te vergroten en koetswerkrol te onderdrukken. Ook het zwaartepunt ligt beduidend lager, waardoor de UX grotere sportieve ambities koestert dan de louter op comfort gerichte Toyota.

Hybride slimmerik

Om die stelling letterlijk kracht bij te zetten, rekent Lexus op de inmiddels vierde generatie van zijn Hybrid Drive-aandrijflijn. Die maakt voortaan gebruik van een volgens de Atkinson-cyclus draaiende 2 liter-benzine met variabele kleppentiming (tegenover de vroegere 1,8 liter van 122 pk) en twee bijkomende elektromotoren (drie als je de E-Four-versie met vierwielaandrijving verkiest), die het systeemvermogen op 178 pk brengen. Een nieuwe Power Control Unit en een krachtigere metaal-nikkelhydridebatterij – die volgens Lexus nog steeds bedrijfszekerder is dan de li-ion exemplaren van de concurrentie – zorgen ervoor dat de UX relatief snel durft overschakelen in EV-modus om er nadien ook wat langer te blijven hangen, desgewenst bij snelheden tot 115 km/u. Zodoende schuift Lexus alleszins bijzonder fraaie CO2- en verbruikscijfers naar voren, met een NEDC 2.0-cijfer vanaf 4,1 l/100 km (91 g CO2/km). Het bleken tijdens onze eerste kennismaking veel meer dan theoretische labocijfers, want tijdens onze ecorit slaagden we er in om het verbruik makkelijk onder de 4 liter te houden. Zelfs na een confrontatie met onze zwaardere voet gaf de boordcomputer nog steeds een behoorlijk schappelijke 6,7 liter aan. En dan moet het beste nieuws eigenlijk nog komen…

Koffiemolen, waar ben je?

De haters zullen het niet graag horen, maar deze UX is zowaar de eerste hybride waarvan we de sleutels met frisse tegenzin opnieuw hebben ingeleverd. De oorzaak daarvoor haalden we aan het begin van dit artikel al aan: Lexus heeft de vermaledijde transmissie met planetair tandwielstelsel (eindelijk) onder handen genomen. Een ingreep die wonderen doet, want het ergerlijke koffiemoleneffect is – tenzij je de UX echt op zijn staart begint te trappen – nagenoeg volledig verdwenen. Daar waar de vorige generaties Toyota- en Lexus-hybrides al snel de verbrandingsmotor in toeren joegen om de meubelen te komen redden, beschikt deze UX over de technische middelen om zijn benzinemotor wat langer buitenspel te laten staan. Kies je voor de F Sport-versie, dan krijg je bovendien ook over een extra set schakelpeddels aan het stuur, waarmee je eigenhandig kan bladeren door de (virtuele) verhoudingen om het rijplezier te vergroten. Natuurlijk is de 1,6 ton zware UX geen geboren bochtenpikker – daarvoor voelt het rempedaal wat te sponzig aan – maar wie een vlotte, zuinige en fiscaal interessante SUV zoekt zonder de praktische lasten die een stekkerhybride met zich meebrengt, moet deze UX 250h beslist mee op z’n shortlist zetten.

Technische fiche Lexus UX 250h
Motor:  
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder-in-lijn 1.987 cm³ (+ elektromotor 80 kW/109 pk)
Vermogen: 178 pk
Koppel: 202 Nm
Transmissie:  
Versnellingsbak: Planetair tandwielstelsel (CVT)
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 215/60
Chassis :  
Vooras: MacPherson
Achteras: Multi-Link
Remmen vooraan: Geventileerde schijven
Remmen achteraan: Schijven
Prestaties:  
0 – 100 km/u: 8,5 sec
Topsnelheid: 177 km/u
Verbruik & CO2:  
Gem. opgegeven verbruik: 4,1 l/100 km (NEDC 2.0)
Gem. testverbruik: : 4,8 l/100 km
CO2-uitstoot:
94 g/km
Afmetingen:  
LxBxH : 4.495 / 1.840 / 1.520 mm
Wielbasis:
2.640
Volume koffer: 320 liter
Brandstoftank: 43 liter
Gewicht: 1.540 kilo
Tarief:  
Vanaf: 34.990 euro
Prijs + opties testwagen: 38.990 euro (Business Line)