Bentley Continental GT gaat aan de V8

696

Tot op heden laat de derde generatie van de Continental GT zich uitsluitend door de monumentale 6 liter-W12 voortbewegen, maar begin volgend jaar wordt het gamma opnieuw uitgebreid met een ‘modale’ achtcilinder. Niet dat de Britten op die manier de planeet gaan redden, maar alle beetjes helpen, toch?

Bij Aston Martin zweren ze al een tijdje bij de (door AMG aangeleverde) 4 liter-biturbo als ‘instapmotor’, vandaag kondigen ook de vrienden van Bentley aan dat zowel de Continental GT als de Convertible-variant binnenkort van een even grote achtcilinder worden voorzien. Het gaat uiteraard om hetzelfde blok dat sinds vorig jaar ook in Bentayga terug te vinden is, met een piekvermogen van 550 pk en een koppel van 770 Nm. Dankzij tussen de cilinderbanken geïntegreerde twinscroll-turbo’s (het zogeheten ‘hot V’-principe) en een systeem van cilinderuitschakeling zou de Continental GT met aanzienlijk lagere verbruiks- en emissiecijfers pronken, al blijft het voorlopig gissen naar de officiële WLTP-cijfers. Op uiterlijk vlak onderscheiden de V8-modellen zich via een viervoudige uitlaat, subtiele V8-badges op de flank en nieuwe 20- tot 22-duimers.

Op papier hoeft de ‘instapversie’ van de Continental GT alleszins weinig toe te geven op zijn W12-broer, met een spurt van 0 tot 100 km/u in 4 seconden (+ 3 tienden) en een topsnelheid van 318 km/u (tegenover 333 km/u voor de W12). Dankzij de lichtere neus zouden de V8-versies, net als bij de Aston Martin DB11 overigens, bovendien wel eens de betere rijdersauto’s kunnen blijken. Uitsluitsel volgt begin 2020, tegen die tijd verschijnt de Continental GT V8 bij ons op de markt.