Transfernieuws: Toyota leent modellen uit

582

Na de GT86 en Supra, die Toyota ontwikkelde in nauwe samenwerking met respectievelijk Subaru en BMW, stellen de Japanners hun technische bagage dit keer ter beschikking van Suzuki. Bovenop de hybride aandrijftechniek krijgt Suzuki ook een vrijgeleide om een herwerkte RAV4 en Corolla Touring Sports te lanceren op de Europese markt.

Fusies, overnames en industriële partnerships zijn tegenwoordig schering en inslag in de auto-industrie, een consolidatieronde die wellicht mee is ingelepeld door de strengere emissienormen die Europa de autobouwers wil opleggen. Kleinere nichespelers, die vaak niet de R&D-middelen hebben om alternatieve aandrijftechnologieën te ontwikkelen, gaan bijgevolg op zoek naar een industriële mecenas, en geven daarbij noodgedwongen een deel van hun specialisme prijs. Na Mitsubishi, dat zijn vierwielaandrijving en plug-in techniek in de bruidsschat van de Renault-Nissan Alliantie stopte, hebben Toyota en Suzuki zopas een Memorandum of Understanding getekend, waarin ze hun verregaande samenwerkingsplannen blootleggen.

Suzuki wil zijn SUV-gamma uitbreiden met een nieuw topmodel, gebaseerd op de huidige Toyota RAV4.

Uit die industriële huwelijksakte blijkt onder meer dat Suzuki wereldwijd gebruik mag maken van Toyota’s hybridetechniek, terwijl Suzuki’s kleine BoosterJet-torretjes binnenkort de omgekeerde beweging zullen maken om de compactere Toyota-modellen van een klassieke aandrijving te voorzien. Specifiek voor de Europese markt komen er ook nieuwe Suzuki’s op basis van de Toyota RAV4 en Corolla Touring Sports, die het gebrek aan een grote SUV en een praktische station wagon binnen het Suzuki-gamma moeten opvangen. Voorlopig blijft het echter nog koffiedik kijken wanneer we de eerste vruchten van de prille samenwerking mogen verwachten…