Het heeft drie generaties geduurd, maar de Porsche Cayenne is eindelijk in coupéformaat beschikbaar. Daarmee vormt de grootste SUV van de Duitse autobouwer een alternatief voor de Mercedes GLE Coupé, BMW X6, Audi Q8 en Lamborghini Urus. Met die laatste twee deelt de Porsche Cayenne Coupé trouwens heel wat technologie, al weet hij zich duidelijk te onderscheiden.

Porsche Cayenne Coupé

De aflopende daklijn is natuurlijk de eyecatcher van de Coupé. Dat dak werd bovendine met ongeveer 2 cm verlaagd. Daarenboven liggen ook voorruit en A-stijl wat schuiner. Hertekende achterdeuren en wielkasten zorgen dan weer voor een 18 mm bredere kont die het coupé-karakter van het model moet accentueren.

Wie mooi wil zijn, moet lijden

Porsche Cayenne Coupé
Carbon Bubble

Om de last voor de inzittenden minimaal te houden, werd de achterbank met 3 cm verlaagd, zodat ook passagiers voldoende hoofdruimte hebben. Daarbovenop kan je ook kiezen voor de “Carbon Bubble”, een dak uit carbon met twee minieme welvingen die voor dat beetje extra hoofdruimte zorgen. Al moet je dan wel het panoramadak opgeven.

In de koffer moet je dan weer wel inleveren. 155 tot 180 liter meer bepaalt. De bagageruimte slinkt immers van 770 in de gewone Cayenne naar 625 liter in de standaardversie van de Coupé en 600 liter in de Turbo. Wie mooi wil zijn, moet lijden zeker?

Spoiler Alert

Porsche Cayenne Coupé

En nu we toch achteraan de wagen zijn: ook de adaptieve achterspoiler valt op. Die
klapt vanaf een snelheid van 90 km/u 135 mm uit, en vergroot zo de neerwaartse druk op de achteras.

Motorenpalet

Onder de motorkap zijn van bij de lancering twee krachtbronnen beschikbaar. Een 3.0 turbo met 340 pk en 450 Nm die naar 100 sprint in 6 seconden en een 4.0 V8 met 550 pk en 770 Nm. Die laatste maalt datzelfde sprintje af in slechts 3,9 seconden en dendert voort tot 286 km/u.

Porsche Cayenne Coupé

Binnenkort komt er ook – net als in de “gewone” Cayenne – een plug-in hybride versie aan. De Cayenne Coupé wordt vanaf eind mei bij de dealers verwacht.