Jaguar J-Pace: nog twee jaar geduld

900

Er zijn meer details bekend geraakt over Jaguar’s toekomstige vlaggenschip, dat in de wandelgangen de naam J-Pace heeft meegekregen. Porsche Cayenne, luister je even mee?

Dat de deuren bij Jaguar Land Rover al wat sneller opengaan voor Britse autojourno’s dan voor het schrijfvolk aan de overkant van het Kanaal, we hebben het de voorbije jaren al een aantal keer aan den lijve mogen ondervinden. Ook nu weer waren het de collega’s van Autocar die voor alle anderen op afternoon tea mochten, om er uit eerste hand te vernemen dat de J-Pace zich al in volle ontwikkelingsfase bevindt. In tegenstelling tot eerdere berichten, die nog lieten uitschijnen dat Jaguar de BMW X7 in het vizier zou nemen, lijkt Jaguar’s nieuwe topmodel eerder een ‘middelhoge’ crossover te zullen worden die de degens wil kruisen met de Porsche Cayenne. Daarvoor rekent de Jag op een gloednieuwe, volledig uit aluminium opgetrokken voertuigarchitectuur die ook voor de toekomstige Range Rover-generatie zal worden gebruikt.

Ook als full-EV?

Het nieuwe MLA-platform – dat tegen 2025 onder alle JLR-modellen terug te vinden zal zijn – is niet alleen veel lichter dan de huidige D7- en D8-platformen, maar biedt vooral veel meer mogelijkheden inzake alternatieve aandrijflijnen. Zo zou de J-Pace standaard in een plug-in hybride configuratie geleverd worden (met een aangekondigd elektrisch rijbereik van 80 kilometer), waarbij de traditionele verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een extra elektromotor op de achteras. Die set-up, zonder fysieke verbinding tussen beide aangedreven assen, zou bovendien moeten resulteren in een efficiënter gebruik van de beschikbare ruimte.

Na de lancering in 2021 volgt wellicht nog een 100 procent elektrische variant, die in het gamma boven de I-Pace komt te staan. Laat ons hopen dat Jaguar tegen die tijd ook de driefasige laadmodus ontdekt heeft…

[wpml_language language="nl"] [/wpml_language]