Onze eerste ontmoeting met de nieuwe Range Rover Evoque dateert van het Salon van Brussel van twee maanden geleden. De Brit werd er toen in wereldpremière voorgesteld en trok meteen veel aandacht met zijn knappe – op grote broer Velar gebaseerde – design. Of er onder dat bevallige kopje ook een fijn karakter schuilgaat? AutoBuzz deed de test!

Hoewel de nieuwe Evoque designmatig erg op zijn voorganger lijkt, is meer dan 90 procent van de gebruikte onderdelen zijn nagelnieuw. Zo doen een aantal stijlelementen aan de Evoque’s grote broer, de Velar, denken: kijk maar naar de achterste lichtunits en de verzonken deurgrepen. De oplopende gordellijn (en de petieterig kleine achterruit met dakspoiler waarin ze uitmondt) moet nog steeds voor de nodige coupé-allures zorgen, ook al zal de nieuwe Evoque vooralsnog uitsluitend als vijfdeurs verkrijgbaar zijn.

Die achterruit is trouwens de aanleiding voor een nieuwe designfeature bij de Evoque, de ClearSight Rear View Mirror. De achteruitkijkspiegel is immers een beeldscherm waarmee je door de achteruitrijcamera kan kijken en het euvel van de kleine achterruit moet verhelpen. Voor zij die liever een oldschool spiegel gebruiken, geen probleem: met één druk op de knop switch je tussen spiegel en scherm. 90% van de tijd is het scherm echter de beter oplossing. Enkel bij laaghangende zon in het scherm of de camera wordt het beeld wat onduidelijk.

En dat brengt ons meteen bij het interieur van de kleinste aller Range Rovers. Dat getuigt dan weer van groeiende premiumallures van het model, met hoogwaardig afgewerkte zetelbekledingen, het betere textielwerk van het Deense Kvadrat, de dubbele Touch Pro Duo-aanraakschermen die we voor het eerst op de Velar zagen en zelfs een aantal gerecycleerde plastics, die het ecologische bewustzijn van de JLR-groep nog eens extra in de verf moeten zetten.

Mild Hybrid

Range Rover Evoque
De ClearSight Ground View-technologie in actie.

Voorts noteren we een iets langere wielbasis (+2,1 centimeter) die voor wat extra knie- en beenruimte voor de achterste inzittenden moet zorgen. Ook de koffer groeit mee, die slikt voortaan tot 591 liter. Tot slot moet het technologisch pakket met onder meer het Terrain Response 2-systeem en de ClearSight Ground View-technologie waarmee je virtueel “door de motorkap kan kijken” ervoor zorgen dat de baby-Range ook naast het asfalt zijn streng kan trekken.

En dat laatste merkten we ook tijdens onze oefengalop op het Griekse schiereiland. Stap per stap mochten we de kwaliteiten van de baby-Range ontdekken: via de diverse rijmodi van de Evoque kenden we geen enkel probleem op de gravelbanen en in de rivieren die we op ons pad tegenkwamen. Steeds bleef het comfortniveau op pijl en het stuurgedrag van de Range voorspelbaar. De hill start assist deed ons dan weer geen millimeter achteruit glijden toen we vertrokken op een steile kant. De bewering van de begeleider in kwestie (“ik zou mijn horloge net achter het achterwiel durven leggen”) leek opeens niet zo ongeloofwaardig.

De spectaculairste passage legden we echter af op een spoorbrug over het Kanaal van Korinthe. De oefening: een wiel langs elke kant van het spoor houden om zo een tuimelpartij van bijna 30 meter richting de Kelder van Poseidon te voorkomen. Een helse opdracht in vele wagens, maar een fluitje van een cent in de Evoque dankzij de hierboven vermelde ClearSight Ground View-technologie.

Onder de motorkap biedt Land Rover – in afwachting van de plug-in hybridevariant – zes motoren uit haar Ingeniumfamilie aan: allemaal 2.0 viercilinders, waarbij de diesels 150, 180 en 240 pk leveren en benzines het met 200, 250 en 300 pk stellen. Op de instapdiesel na zijn worden alle motorisaties standaard gekoppeld aan een ZF negentrapsautomaat en krijgen ze vierwielaandrijving (de 150 pk sterke diesel moet het standaard stellen met voorwielaandrijving en een manuele zesbak).

Range Rover Evoque

Daarenboven kunnen de modellen met vierwielaandrijving rekenen op een mild hybride aandrijving, die via een elektromotor een duwtje in de rug geeft bij het starten. Volgens Land Rover bespaar je met het systeem tot 6 procent op je verbruik en ligt de CO2-uitstoot tot 8 g/km lager. 

Dynamisch, comfortabel en … soms wat traag

Met de 240 pk sterke diesel en 300 pk sterke benzinemotor onder de kont trokken we naar de Griekse Peloponnesos om erachter te komen of de baby-Range al dat moois ook in de praktijk weet te bevestigen. Tijdens onze testrit merkten we al meteen dat Land Rover het rijcomfort goed voor elkaar heeft. De Evoque rijdt zowel op het asfalt als ernaast comfortabel en filtert de meeste oneffenheden probleemloos weg. En ondanks de bijna twee ton die de wagen op de weegschaal zet, stuurt de Evoque ook redelijk dynamisch in, op een zucht van – weliswaar voorspelbaar – onderstuur na.

Range Rover Evoque

De aandrijflijnen daarentegen volgen dat dynamische gedrag niet altijd. De negentraps automaat heeft bij een dynamische rijstijl best wat tijd nodig om zijn ding te doen, vooral bij de diesel. De benzineversie toont zich dan ook de meest dynamische van dat duo. Ondanks zijn lagere koppel (365 tegenover 500 Nm) legt hij de sprint naar 100 0,2 seconden sneller af (7,5 tegenover 7,7), mede door zijn lagere gewicht. De benzine is ook beter gedempt dan zijn ietwat lawaaierige dieselbroer. Daarenboven noteren we toch wel wat rol- en windgeluiden in beide wagens, mede veroorzaakt door de grote spiegels. Tot slot noteren we het toch wel stevige verbruik van de diesel. We klokten – weliswaar na een heuvelachtig parcours met enkele offroadpassages – nog altijd af op een verbruik van 9,2 liter.

Conclusie

Range Rover Evoque

Sinds zijn introductie in 2011 is de Range Rover Evoque een sterkhouder van het merk, met zowat 800.000 verkochte exemplaren. De tweede generatie heeft de taak in de voetsporen te treden van zijn succesvolle voorganger en rekent daarvoor op een flinke dosis technologie en een design dat hem doet aansluiten bij de hogere modellen uit het gamma. “Meer exotische versies” zoals de cabrio en de driedeurs werden bovendien ingeruild voor een meer realistische en fiscaalvriendelijke plug-in hybride (die binnen een klein jaar gelanceerd wordt).

Het resultaat is een knappe, premium compacte SUV die comfortabel rijdt. Enkel de aarzelende versnellingsbak is een domper op de feestvreugde. Wij verwachten dan ook dat deze Evoque de successen van zijn voorganger zal verderzetten.

Technische fiche Range Rover Evoque P250 AWD
Motor:  
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn turbomotor 1.998 cm³
Vermogen: 249 pk bij 5.500 t/min
Koppel: 365 Nm van 1.300 tot 4.500 t/min
Transmissie:  
Versnellingsbak: Negentrapsautomaat
Aandrijving: Vierwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 225/65
Chassis:  
Vooras: McPherson
Achteras: Multi-link
Remmen (voor): Geventileerde schijven
Remmen (achter): Volle schijven
Prestaties:  
0 – 100 km/u: 7,5 sec.
Topsnelheid: 230 km/u
Verbruik en CO2:  
Gem. opgegeven verbruik: 7,9 l/100 km
Gem. testverbruik: N.B.
CO2-uitstoot:
180 g/km
Afmetingen:  
LxBxH : 4.371 / 1.649 / 2.100 mm
Wielbasis:
2.681 mm
Volume koffer: 591 – 1.383 liter
Brandstoftank: 67 liter
Gewicht: 1.893 kg
Tarief:  
Vanaf: 38.600 euro (D150 FWD)
Prijs + opties testwagen: N.B.