Waarom Japanse youngtimers plots goud waard blijken

1374

Eerder deze maand mocht veilinghuis RM Sotheby’s een klassieke Toyota Supra afhameren op een recordbedrag van 153.000 euro, maar ook de prijzen voor een Honda NSX, Nissan Skyline GT-R of zelfs een ‘bescheiden’ Toyota MR2 swingen stilaan de pan uit. Hoe dat komt?

De Toyota Supra die op de veiling van Amelia Island voor een recordbedrag van eigenaar veranderde, is lang geen alleenstaand geval: eerder dit jaar werd voor een andere Toyota Twin Turbo Supra (A80) uit 1994 ook al een waanzinnig bedrag van 121.000 dollar neergeteld. Uiteraard heeft de terugkeer van de Toyota Supra een rechtstreekse impact op de prijzen van de eerdere generaties, maar volgens de Hagerty Bull Market List, een jaarlijks rapport over het investeringspotentieel van bepaalde oldtimers, zullen de Japanse klassiekers de komende jaren nog sterk in waarde toenemen. Volgens de Amerikaanse verzekeraar zijn het vooral succesvolle millennials die de markt omhoog stuwen, mensen die The Fast & The Furious-films in het collectieve geheugen hebben staan. Tenzij ze de eerste Gran Turismo-games aan het grijsdraaien waren.

Investeringstips

Kijken we naar de prijsevoluties over de voorbije vijf jaar, dan noteren modellen als de Honda NSX, de Subaru WRX STi en de Toyota MR2 een spectaculaire prijsstijging van zo’n 40 procent. Het voorbije jaar nam hun waarde zelfs sneller toe dan die van de klassieke Porsches (al dient ook gezegd dat de Porsche 911-prijzen intussen écht aan hun plafond zitten). Bij de ‘betaalbare’ modellen ziet het bedrijf vooral een opwaarts potentieel bij de Toyota Supra MKIII (A70) uit de late 80’s, de Nissan 300ZX en de Mazda RX-7. Mocht je dus nog ergens een slordige 10.000 euro op overschot hebben…