WLTP hield de autosector eind vorig jaar in zijn greep. Heel wat constructeurs fristen de motoren van hun modellen op om voor de test te kunnen slagen. Ook de Nissan Qashqai kreeg een ‘WLTP-kuur’.

Wat is er dan veranderd onder de motorkap?

De oude 1.2 en 1.6 benzines worden vervangen door een 1.3 turbomotor die de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi samen met Daimler ontwikkelde en onder meer terug te vinden is in de Mercedes A-Klasse en de Renault Kadjar. Het blok is beschikbaar met een vermogen van 140 pk en 240 Nm koppel in de instapversie en 160 pk en 260 Nm voor de pittigste variant. Bovendien wordt het blok gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling, die de vroegere CVT vervangt.

Nissan Qashqai

Het geheel zorgt ervoor dat de Qashqai wat pittiger voor de dag moet komen: het obligate sprintje naar 100 neemt nog 8,9 seconden in beslag in de topversie en 10,5 seconden bij de instapper. Toch zijn het vooral de WLTP-cijfertjes die bij deze Qashqai belangrijk zijn. Met de handgeschakelde zesbak zet de Japanse crossover een verbruik van 5,3 liter en een CO2-uitstoot van 121 gram op de tabellen, bij de automaat stijgt dit naar 5,5 liter en 122 gram.

En levert dat ook iets op in de praktijk?

Wij mochten de topversie met automaat een week lang uitproberen en zeker zijn te spreken over het resultaat. De nieuwe motor past perfect bij de wagen en heeft geen moeite om de crossover op tempo te brengen. Bovendien staat het koppel laag in de toeren ter beschikking en rijdt de motor lekker soepel.

Nissan Qashqai

De DCT-versnellingsbak – die de hardware deelt met de andere modellen van de Alliantie, maar van Nissan een aparte afstelling kreeg – schakelt dan weer zonder schokken (ook niet bij het aanzetten) en is hij op haast geen enkel foutje te betrappen. Een sterke verbetering ten opzichte van de vroegere CVT-transmissie!

Zijn er nog andere nieuwigheden?

Jawel, dat waren we in al ons enthousiasme bijna vergeten. Nissan profiteert van de motorupdate om ook het infotainmentsysteem onder handen te nemen, nog altijd een combinatie van een touchscreen en een aantal fysieke knoppen. Dat was ook best tijd, het oude was immers flink verouderd en stond grafisch, qua menustructuur en op connectiviteitsvlak toch wat achter op de concurrentie.

Het nieuwe NissanConnect-infotainmentsysteem is connecteerbaar met Android Auto en Apple CarPlay. Bovendien kan je via de Find My Car app je auto makkelijk terugvinden. Grafisch geniet het scherm dan weer van een hogere resolutie en van wegkaarten in 3D. Deze welgekomen upgrade brengt het systeem duidelijk tot op een hoger niveau, waardoor de Qashqai op dat vlak opnieuw onder de mensen zit.

Wat is dan de slotconclusie?

De Qashqai wordt 350 euro duurder (basisprijs 23.990 euro), maar krijgt er heel wat troeven bij. Nissans populairste model rijdt soepeler dan ooit en is ook op infotainmentvlak weer mee. Toch kunnen een aantal details niet verhullen dat de Qashqai al enige tijd meegaat. We zien bij de Japanners dan ook tekenen dat een volledig nieuwe Qashqai er zit aan te komen.

Technische fiche Nissan Qashqai 1.3
Motor:  
Opstelling en cilinderinhoud : Viercilinder in lijn turbo benzinemotor 1.332 cm³
Vermogen: 160 pk bij 5.500 t/min
Koppel: 270 Nm van 1.600 tot 3.500 t/min
Transmissie:  
Versnellingsbak: Zeventrapsautomaat
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 16″
Banden: 215/65
Chassis:  
Vooras: McPherson
Achteras: MaPherson
Remmen (voor): Geventileerde schijven
Remmen (achter): Volle schijven
Prestaties:  
0 – 100 km/u: 9,9 sec.
Topsnelheid: 198 km/u
Verbruik en CO2:  
Gem. opgegeven verbruik: 5,4 l/100 km
Gem. testverbruik: N.B.
CO2-uitstoot:
122 g/km
Afmetingen:  
LxBxH : 4.394 / 1.806 / 1.590 mm
Wielbasis:
2.646 mm
Volume koffer: 430 – 1.598 liter
Brandstoftank: 55 liter
Gewicht: 1.390 kg
Tarief:  
Vanaf: 23.990 euro (1.3 benzine 140 pk)
Prijs + opties testwagen: N.B.