Test DS 3 Crossback: een kwestie van smaak

740

Vier jaar na de start van het onafhankelijke DS kregen we met de DS 7 Crossback de eerste Franse premium-SUV te zien. Vandaag gooien de Fransen een tweede speerpunt in de strijd, recht in het populaire B-segment.

Het design van de DS 3 Crossback is niet-alledaags, maar daarom niet minder geslaagd. Dat kan in het segment van de compacte SUV’s niet van iedereen gezegd worden…

Genoot de DS 7 Crossback nog de luxe om, wars van enige commerciële druk, een rijdend uitstalraam te vormen voor het nieuwe DS, dan is het nu aan de DS 3 Crossback om commerciële gensters te slaan. Want in tegenstelling tot heel wat merken, die het warme water blijven heruitvinden bij de zoveelste copy-paste van een compacte SUV, heeft deze DS een echte persoonlijkheid. Dat is althans wat PSA ons graag wil doen geloven.

De DS3 Crossback is het eerste model van de PSA-groep op het nieuwe CMP-platform, dat ook onder de toekomstige Peugeot 208 en Opel Corsa zal huizen. Net als deze E-Tense zullen ook zij kunnen beschikken over een 100 % elektrische aandrijflijn.

Nog meer présence

De eigenheid van deze DS 3 is voornamelijk te vinden in zijn originaliteit, en in de aandacht die zijn makers hebben besteed aan de kleinste details. Het design van de compacte SUV houdt (al naargelang de gekozen kleur) het midden tussen dynamiek en elegantie, al wordt het visuele evenwicht wel enigszins verstoord door de kenmerkende haaienvin op de B-stijl.

En binnenin?

Het interieur van de DS 3 Crossback komt aanvankelijk eerder beklemmend over, het logische gevolg van een zwarte dakhemel in combinatie met een hoge gordellijn en een beperkt glasoppervlak. Het ruimteaanbod achterin is niettemin correct, zelfs voor grotere volwassenen. Voor familiegebruik had de koffer (350 liter) daarentegen wat ruimer gemogen.

De designers hebben duidelijk het merendeel van hun energie in het ontwerp van de cockpit gestopt, waar hun savoir-faire helemaal tot uiting komt aan de hand van de alomtegenwoordige diamantmotiefjes, de fijn aanvoelende knoppen en het zachte alcantaraleder van onze Performance Line. Dat mocht ook wel, vermits de basisprijs van 23.400 euro al aardig in de buurt komt van de 25.480 euro die je betaalt voor zijn rechtstreekse premiumconcurrent, de Audi Q2.  

Overal waar je kijkt vind je het diamantmotief terug, één van de visuele stokpaardjes van het nieuwe DS.
Met de look & feel van het interieur zit het best snor, al vind je op minder zichtbare plaatsen wel goedkopere materialen terug.

Technologisch

Op technologisch vlak doen de Fransen hun premiumambities alle eer aan met semi-autonome rijtechnologieën van niveau 2, verzonken deurgrepen die automatisch tevoorschijn komen wanneer je de wagen nadert, een head-up display (die weliswaar nog geprojecteerd wordt op een doorzichtig plaatje), stemherkenning, een automatische noodremfunctie, LED-matrixkoplampen, … Anderzijds moeten we ook aanstippen dat het infotainmentsysteem nogal traag van aard is, en dat het merendeel van de functies via het touchscreen bediend moeten worden, waardoor je je ogen vaker dan je lief is van de weg moet afwenden.

Aangename verrassing

Voor we de sleutels van de nieuwe DS 3 Crossback in handen kregen, vreesden we een te zachte ophanging en een wat vage besturing, zaken die de Fransen wel vaker durven te associëren met ‘rijcomfort’. Gelukkig kan de DS 3 Crossback bogen op het gloednieuwe CMP-platform, dat zich op ons slingerende testtraject in de heuvels rond Monaco veel dynamischer toonde dan we vooraf hadden durven hopen. Het onderstel getuigt niet alleen van een goede balans, maar slaagt er ook in om de koetswerkbewegingen tot een minimum te beperken – zelfs wanneer de staat van het wegdek haast Belgische proporties aanneemt.

Tijdens onze eerste kennismaking lieten we de BlueHDi-diesel van 100 pk bewust links liggen (wie koopt die dingen nog?), maar concentreerden we ons liever op de twee PureTech-driecilinders van 130 (230 Nm) en 155 (240 Nm) pk. Beide laten zich (voorlopig?) uitsluitend koppelen aan de Aisin-automaat met acht verzetten, een combinatie die in de praktijk behoorlijk goed blijkt te werken. Vooral de krachtigste van de twee bleek in de Franse Alpen beste maatjes met de automatische transmissie, met zachte en comfortabele gangwissels op het juiste moment. Toch lijkt het erop dat de 130 pk-versie in ons land veruit de meest verkochte motorisatie zal worden.

DS 3 Crossback E-Tense

Dankzij zijn onderhuidse architectuur is de DS 3 Crossback het eerste (moderne) model uit de PSA-groep dat beroep zal doen op elektrokracht, tegen 2023 wil DS overigens geen enkele wagen met verbrandingsmotor meer aanbieden. We kregen daarom de gelegenheid om een preproductiemodel al (kort) te testen, waarbij ons vooral de bijzonder soepele tred en de wat stuggere ophanging – allicht het gevolg van het hogere gewicht – is bijgebleven. Op papier belooft DS alvast een rijbereik van 320 kilometer, op de eerste productieversies is het wel nog wachten tot 2020.

Conclusie:

Revolutionair is hij niet, maar de DS 3 Crossback slaagt er wel in om een andere invulling te geven aan de vaak misbruikte ‘premium’-benaming.  De compacte SUV heeft stijl en persoonlijkheid, beschikt over rijderstalent en is behoorlijk competitief geprijsd. Dat hij naar aloude Franse traditie vorm boven functie verkiest, moet je er wel voor lief bijnemen…

Technische fiche DS 3 Crossback PureTech 130
Motor:  
Opstelling en cilinderinhoud : Driecilinder-in-lijn turbobenzine 1.199 cm³
Vermogen: 130 pk bij 5.500 t/min
Koppel: 240 Nm van 1.750 t/min
Transmissie:  
Versnellingsbak: Achttrapsautomaat
Aandrijving: Voorwielaandrijving
Wielmaat: 17″
Banden: 215/60
Chassis:  
Vooras: McPherson
Achteras: Torsieas
Remmen (voor): Geventileerde schijven
Remmen (achter): Volle schijven
Prestaties:  
0 – 100 km/u: 9,2 sec.
Topsnelheid: 196 km/u
Verbruik en CO2:  
Gem. opgegeven verbruik: 6,3 l/100 km
Gem. testverbruik: N.B.
CO2-uitstoot:
143 g/km
Afmetingen:  
LxBxH : 4.118 / 1.791 / 1.534 mm
Wielbasis:
2.558 mm
Volume koffer: 350 – 1.050 liter
Brandstoftank: 44 liter
Gewicht: 1.205 kg
Tarief:  
Vanaf: 23.400 euro
Prijs + opties testwagen: N.B.