Nieuwe motoren voor Nissan X-Trail

517

Het Europese hoofdkwartier van Nissan laat weten dat er een reeks mechanische updates zit aan te komen voor de X-Trail. Naast de toevoeging van de 1,7 liter-dieselmotor en de 1,3 liter grote turbobenzine, die we al kennen uit de kleinere Qashqai en de Renault Kadjar, krijgt de Japanse crossover ook een nieuwe automatische transmissie met dubbele koppeling.

Na de verplichte WLTP-updates lijken veel autobouwers hun vizier te richten op de Europese CO2-quota, die een vlootgemiddelde van 95 g/km opleggen tegen 2021. Audi zet z’n S6 en S7 immers niet zomaar op een dieseldieet, en ook bij Fiat hadden ze Tesla liever geen honderden miljoenen uitgekeerd om – zij het via een juridisch achterpoortje – die nieuwe CO2-limieten te kunnen behalen. Zo’n vaart loopt het bij Nissan voorlopig niet: de Japanners kunnen zich tevredenstellen met een doorgedreven downsizingstrategie, die nu ook betrekking heeft op de grote X-Trail.

Om de gemiddelde CO2-emissies te drukken, ruilt de grote crossover zijn 160 pk sterke 1,6 liter-turbobenzine voor de kleinere, maar wel even krachtige 1,3 liter, die Nissan in samenwerking met Renault heeft ontwikkeld. De nieuwe instapbenzine zal uitsluitend leverbaar zijn in combinatie met een automatische zesbak met dubbele koppeling en voorwielaandrijving, goed voor een CO2-cijfer vanaf 145 g/km (t.o.v. 162 g/km voor de 1,6 liter). Aan dieselzijde maakt een nieuwe 1,7 liter-motor van 150 pk zijn opwachting, een blok dat uitsluitend met een manuele zesbak leverbaar is, maar daarentegen wel kan bogen op (optionele) vierwielaandrijving.