Audi AI:ME is hoogbegaafde Volkswagen I.D.

291

Op het Salon van Shanghai, dat deze week de deuren opent, stelt Audi zijn tweede, autonome proefkonijn voor: de AI:ME. De elektrische middenklasser vormt een technologisch vervolg op de in 2017 voorgestelde AIcon, maar deelt zijn technische fundamenten met de op stapel staande I.D. van de vrienden uit Wolfsburg.

Er is geen ontkomen meer aan: net als ‘ons’ Salon van Genève zal ook het Salon van Shanghai grotendeels in het teken staan van elektromobiliteit. Naar analogie met Volkswagen, dat er zijn I.D. Roomzz SUV toont, mogen de jongens en meisjes uit Ingolstadt de blits maken met zijn AI:ME studiemodel, een compacte middenklasser die Audi’s visie op autonome stadsmobiliteit belichaamt. Het cab forward-design – hippe taal voor monovolume-looks – had misschien al een beetje verraden dat de Audi een technische bloedverwant is van de Volkswagen I.D. en de Seat el-Born, waarvan deze AI:ME voor de gelegenheid ook de modulaire MEB-basis, de 170 pk sterke elektromotor op de achteras en de 65 kWh sterke accu mocht adopteren. Een klassiek staaltje copy/paste, zou je dus denken… maar niets is minder waar.

De AI:ME, die overigens ook wat langer en ruimer is dan een I.D., wil namelijk de hoogtechnologische slimmerik van het VAG-trio zijn. Dankzij de toevoeging van artificiële intelligentie en machineleren stelt de Audi zich op als een rijdende metgezel die zijn inzittenden niet alleen van A naar B wil brengen, maar hen onderweg ook van alle comfort en entertainment wil voorzien. Daarbij laat de wagen zich – net als de communicatie- en infotainmentsystemen – bedienen door middel van oogtracking, gesproken commando’s en aanraakgevoelige velden in de deurrail.

Audi wijst verder ook op de 2+X-configuratie van het interieur, die een veelvoud aan configuraties mogelijk maakt, en het over de hele breedte uitgesmeerde OLED-scherm, dat zich eerder lijkt te lenen voor een ritje bingewatchen dan voor het projecteren van de traditionele rij- en verbruiksgegevens. En dat is eigenlijk ook een beetje de bedoeling.

Omdat Audi de auto van de toekomst als een leef- en ontspanningsruimte ziet, werd de AI:ME ontworpen met het oog op autonoom stadsverkeer van niveau 4, het op een na hoogste niveau voor autonoom rijden. Dat betekent dat je de AI:ME in het merendeel van de situaties rustig zijn ding mag laten doen, enkel in specifieke gevallen is nog een tussenkomst van de bestuurder vereist. Vandaar ook de aanwezigheid van een stuur en pedalen (of wat ervoor moet doorgaan), die zich in autonome modus laten omtoveren tot voetenbankje. En nu we toch aan het fantaseren zijn: bij Audi zagen ze ook nood aan echte planten in het interieur om de banden tussen de van de natuur vervreemde stadsmens en Moeder Aarde opnieuw aan te halen. Wedden dat de Chinezen er dol op zullen zijn?

Sommige merken gaan tegenwoordig wel héél ver om hun groene imago kracht bij te zetten…