Eindelijk officieel: Aston Martin RapidE

454

Met inmiddels zo’n 10 jaar dienst mag de Rapide dan wel in de herfst van zijn carrière vertoeven, toch is Aston Martin nog niet meteen van plan om zijn vierdeurs-GT met pensioen te sturen. Vandaag trokken de Britten zelfs het doek van de volledig elektrische RapidE, die het in samenwerking met Williams Advanced Engineering heeft ontwikkeld.

Niemand die goed lijkt te weten waarom Aston Martin zich op de ouderdomsdeken uit het gamma stort om zijn elektrificatiestrategie vorm te geven – akkoord, misschien zijn we nog niet helemaal rijp voor een elektrische DB11 – maar wat we sinds de presentatie van Aston Martins ‘Second Century Plan’ wel weten, is waar CEO Andy Palmer met deze RapidE eigenlijk naartoe wil. Deze RapidE, waarvan in totaal slechts 155 exemplaren geproduceerd zullen worden, moet namelijk een rijdend laboratorium vormen voor Lagonda, het toekomstige luxemerk dat de verbrandingsmotor volledig de rug zal toekeren.

Niet dat Aston Martin de 155 toekomstige eigenaars van deze RapidE een spreekwoordelijke kat in een zak wil verkopen. De 6 liter-V12 gaat weliswaar op de schop, maar wordt waardig vervangen door twee elektromotoren op de achteras, samen goed voor 610 pk en een duizelingwekkende 950 Nm. Daarmee moet de spurt van 0 tot 100 km/u in zo’n 4 seconden afgehaspeld zijn, de topsnelheid bedraagt een elektronisch begrensde 250 km/u.

Revolutie in het interieur: de analoge tellerpartij wordt vervangen door volledig digitale wijzerplaten.

Dankzij een accupakket van 65 kWh, dat op de plaats van de V12 wordt ingeplant (omdat het chassis oorspronkelijk niet bedacht was op een elektrische aandrijflijn), zou de RapidE volgens de WLTP-testcyclus zo’n 320 kilometer ver moeten raken. Met dank ook aan de verbeterde stroomlijn, waardoor deze RapidE zo’n 8 procent vlotter door de lucht zou klieven dan zijn conventioneel aangedreven neefjes. Over de prijs van de RapidE zwijgt Aston Martin in alle talen, kandidaten mogen zich wel meteen aanmelden op het hoofdkwartier van de Britse autobouwer.