De naam “Speedster” is al sinds de 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster uit 1957 onlosmakelijk verbonden met Porsche. Het was dan ook niet meer dan gepast dat Porsche vorig jaar zijn 70e verjaardag als sportwagenbouwer vierde door twee 911 Speedster Concept-modellen te tonen aan het grote publiek. Vandaag is de productieversie eindelijk klaar voor het grote publiek en kan Porsche voor de laatste keer het glas heffen op het jubileumjaar 2018.

Porsche 911 Speedster

Bovenal moet de nieuwste Speedster natuurlijk een vette knipoog naar het verleden zijn. Het model kan dan ook niet zonder laag uitgesneden voorruit en zijruiten en de ‘dubbele’ aerodynamische afdekking in koolstofvezel achter de voorstoelen, net als de manuele lichtgewichtkap in stof. Ja, dat lees je goed: de kap kan niet elektrisch bediend worden. In een Speedster telt immers elke kilo.

Dat laatste valt ook op wanneer je de rest van de wagen onder de loep neemt. De kofferklep vooraan, de voorvleugels en de motorkap achteraan zijn allemaal vervaardigd uit koolstofvezelcomposiet en de voor- en achterpartijen werden opgetrokken in lichtgewicht polyurethaan.

Porsche 911 Speedster

In combinatie met onder meer de lichtere keramische remmen en de manuele zesbak (-18 kilo in vergelijking met de PDK!) zorgt dit ervoor dat de Speedster slechts 1.465 kg op de weegschaal zet. Om gewicht te besparen is standaard ook geen airconditioning gemonteerd, al kan die gratis worden toegevoegd indien je dat wenst.

Porsche 911 Speedster

Okselvijvers

Airco of niet, de 911 Speedster zal je sowieso okselvijvers bezorgen dankzij zijn prestaties. Het hele project werd immers gecoördineerd door de Motorsportdivisie van het merk.

Net als de 911 GT3 en de 911 GT3 RS wordt de Speedster aangedreven door een atmosferische 4.0-zescilinderboxermotor. De motor ontwikkelt 510 pk en 470 Nm en wordt gekoppeld aan een manuele zesbak, goed voor een sprint naar 100 in 4 seconden en een topsnelheid van 310 km/u.

Bovendien krijgt de krachtbron individuele gasklepbehuizingen voor een nog scherpere gasrepons, een technologie die Porsche ook gebruikt in zijn 911 GT3 R racewagen. Om nog meer de link met het circuit te leggen, krijgt de Speedster “een op de racerij geïnspireerde sound” mee.

Snel zijn is de boodschap indien je er graag eentje op je oprit wil parkeren: van de Speedster zullen er slechts 1.948 exemplaren gebouwd worden (een knipoog naar het zeventigjarige bestaan van Porsche vorig jaar).