Stad Gent zet door: Lage-emissiezone vanaf 2020 van kracht

472

Na Antwerpen en het Brussels Gewest voert ook Gent binnenkort een lage-emissiezone (LEZ) in. Oudere wagens zijn vanaf 1 januari 2020 niet langer welkom in de binnenstad. Wie met een 10 jaar oude dieselauto het centrum binnenrijdt, riskeert een boete van 150 euro.

Of je Gent nog in mag, hangt af van de uitstoot van je voertuig. Benzinewagens vanaf euronorm 2 zijn nog toegelaten maar voor de diesels is men een pak strenger: die moet minstens Euro 5 (vanaf oktober 2009, nvdr) zijn om de stad nog binnen te mogen. Auto’s die rijden op LPG of CNG met euronorm 2 of hoger mogen gratis in het stadscentrum. Om de pil wat te verzachten, voorziet Gent een slooppremie van respectievelijk 1.000 euro voor een dieselauto en 750 euro voor een exemplaar op benzine. De premie, die eigenlijk al sinds 2017 bestaat, wordt eenmalig verlengd tot juni 2020 en voor de laagste inkomensgroepen opgetrokken naar 1.125 euro (benzine) en 1.500 euro (diesel).

Vervuiler betaalt

Net als in Antwerpen mag je wel nog binnen met je vervuilende auto als je een vergoeding betaalt. Dieselvoertuigen met euronorm 4, tussen 9 en 12 jaar oud, behoren tot de ‘oranje categorie’. De toelatingstarieven voor die wagens variëren van 25 euro voor een week tot 345 euro voor een jaar. Voor kleine bussen en lichte bestelwagens tot 3,5 ton is dat respectievelijk 35 euro en 825 euro. Bij vrachtwagens en touringcars is het tarief 45 euro voor een week en 1.150 euro voor een jaar. Maar ook hier wordt aan de minder gegoede Gentenaars gedacht. Wie een dieselwagen met euronorm 4 bezit (tussen negen en twaalf jaar oud), moet maar 40 procent van de vergoeding ophoesten. Met de verhoogde slooppremie en dat lagere tarief wil Gent de lage-emissie­zone ‘op een sociaal zorgzame ­manier’ invoeren.